Tendinte în Nutriție și Sănătate. Deși există destul de multă incertitudine cu privire la ceea ce se va întâmpla în continuare în domeniul nutriției și a sănătății datorită efectelor pandemiei asupra schimbărilor care ne afectează alegerile și stilul de viață de zi cu zi, există totuși specialiști care au identificat lucruri interesante în ce privește comportamentul cumpărătorilor de produse și servicii din domeniul sănătății. Și aici mă refer atât la produse pentru înfrumusețare, cât și ce predomină în farfuriile consumatorilor, în materie de preferințe alimentare.
Deși am găsit similarități între tendințele despre care am scris în 2021 că au predominat în 2020, ceea ce mi s-a părut foarte interesant și totodată nou, este faptul că în acest an focusul este pe alimente care să sprijine sănătatea mintală.
Sănătatea creierului și sănătatea mintală au fost cele mai importante și în anul care a trecut și tendințele în această direcție tind să se mențină. Pentru că specialiștii sunt de părere că oamenii se vor concentra mai mult pe legătura dintre sănătatea mintală și dieta care să îi susțină în această direcție.
Această preocupare vine din interesul ridicat în direcția sănătății mintale, dar și mentale, a grijei față de sine care s-a accentuat în ultimii doi ani. Interesul pentru longevitate și acuitatea mentală va fi de asemenea în top interese ale populației globale.
Se pare că oamenii caută cele mai potrivite alimente pentru sănătatea creierului, pentru a preveni demența, Alzheimer, și alte boli psihice, dar caută și modalități pentru a-și menține mintea ascuțită pentru a preveni îmbătrânirea prematură. Vești bune pentru că resurse avem în acest sens.
Promovarea sănătății mintale în ce privește alimentația, presupune să includem în mesele zilnice, ingrediente care susțin energia, stimulează secreția serotoninei, cresc vitalitatea și capacitatea de concentrare. Adică alimentele bogate în antioxidanți, vitamine, minerale (zinc, magneziu, potasiu, fier, calciu), fibre, acizi grași esențiali și alți compuși bioactivi, cum ar fi probioticele, care au fost corelate cu îmbunătățirea sănătății minții, dar și proteine care conțin aminoacizi esențiali pentru funcționarea optimă a creierului.
Se promovează alimentele ce conțin substanțe nutritive, precum: flavonoide, aminoacizi, care ne ajută și să avem un somn de calitate, sau cele care reglează nivelul de energie. Consumul de alimente bogate în nutrienți, neprocesate, cât mai variate, ajută la susținerea sănătății creierului. Recunosc că sunt super încântată că se promovează în sfârșit aceste alimente la nivel global și că se recunoaște valoarea alimentelor care au impact asupra funcțiilor creierului.
Ce mai rămâne în continuare și în acest an în interesul populației globale, este preocuparea pentru combaterea risipei alimentare. De la reducerea risipei de alimente până la reducerea ambalajelor, se caută modalități de a găti, de a face cumpărături și de a mânca, ținând cont de sustenabilitate.
Consumatorii se vor concentra din ce în ce mai mult pe reducerea deșeurilor și ambalajelor în bucătărie. Găsirea unor modalități de a folosi mai puțin plastic va fi deosebit de importantă. Există așteptări și din partea comercianților să găsească soluții pentru a minimiza risipa de ambalaje.
În egală măsură, se fac demersuri pentru a preveni și risipa alimentară. Sunt retaileri care fac campanii prin care încurajează folosirea alimentelor care se apropie de finalul termenului de valabilitate sau fructele prea coapte pe care de multe ori le aruncăm, și oferă idei eficiente pentru a refolosi aceste alimente în preparate rapide, precum ar fi de exemplu: Cum să transformi cozonacul rămas de sărbători într-o budincă sau să faci din el cake-pop amestecat cu dulceață. Ori să coci banana bread dacă ai multe banane prea coapte. O altă veste excelentă.
Nu la fel de optimiste sunt statisticile privind risipa alimentară la nivel European, care ne spun că anual se generează deșeuri alimentare de peste 88 milioane de tone în UE, care înseamnă undeva la 174 kg de persoană.
Următorul trend care se corelează oarecum și cu risipa alimentară este interesul pentru produsele achiziționate de la producători locali. Provizii proaspete, crescute în condiții mai sănătoase. Se pare că populația globală este atentă la mâncarea pusă în farfurie și preferă să se aprovizioneze de la producători locali.
Unul dintre avantajele aduse de anul 2020, este faptul că am avut ocazia să susținem producătorii locali, fiecare în zona unde locuiește, am observat campanii și acțiuni în acest sens pentru că mulți au optat pentru a cumpăra alimente cât mai în apropierea casei. S-au consumat în mod deosebit alimente sezoniere nutritive, iar cu această ocazie, s-a produs o conștientizare în masă cu privire la alimentele care ne sprijină sănătatea.
Se va pune accent și în acest an, pe aprovizionarea și consumul de alimente cultivate local, în susținerea economiei locale, pentru că este în general mai proaspătă și are un impact mai mic asupra mediului. Mulți consumatori sunt interesați, de asemenea, să învețe povestea din spatele unei întreprinderi, cum ar fi o afacere de familie.
Ambalajul atractiv nu mai face un produs atât de atrăgător, ci mai degrabă se pune preț pe impactul achiziționării acestuia.
Un alt trend nu aș spune chiar nou, care vine ca o completare la ce spuneam anul trecut despre bio-individualitate. Înainte să trec la abordarea holistică, am să explic ce presupune bio-individualitatea: bio se referă la organisme vii, iar individualitate se referă la modul în care suntem cu toții diferiți.
Mai precis, se referă la faptul că noi toți suntem unici, și unicitatea fiecăruia reprezintă cheia sănătății și bunăstării individuale. Ce face bine unuia, poate dăuna altuia. Nu există diete, care să fie funcționale pentru o masă mare de oameni.
Acest aspect este cunoscut demult doar că nu a fost evidențiat sub această denumire. Cu siguranță ați observat deja că aveți nevoi sau preferințe diferite de cele ale familiei și rudelor. Putem fi foarte diferiți chiar și față de membrii familiei noastre. Unii pot rezista foarte bine fără să servească micul dejun, alții au nevoie de energie de dimineață pentru a-și menține starea de sațietate până la prânz. Unii preferăm un sport la un ritm la lent, alții preferăm exercițiile fizice intense.
Chiar dacă s-au dezvoltat o mulțime de cercetări în domeniul nutriției, nu există un mod standard de a mânca sănătos, valabil pentru toată lumea. Varietatea, adaptarea la nevoile intuitive și fizice ale individului, încurajarea pentru un stil alimentar care ne face să ne simțim energizați, mulțumiți și confortabili cu propriul corp – este cea mai potrivită abordare. Dar asta nu înseamnă că se încurajează consumul de orice și oricât.
A trecut vremea dietelor extreme, a soluțiilor și pilulelor-minune, și mai ales a promisiunilor false. Observăm cum foarte multă lume își dorește să mănânce alimente care au un scop, o poveste și care servesc comunității și sănătății.
Anul 2020 ne-a pus față în față cu multe schimbări, provocări, iar obiceiurile și comportamentele culinare au trecut prin transformări dramatice. În continuare specialiștii în domeniul nutriției sunt de părere că trebuie să se analizeze per ansamblu obiceiurile alimentare și stilul de viață al unui individ, acordând prioritate modelelor de alimentație și viață sănătoasă.
Personalizarea merge mână în mână cu această abordare holistică, deoarece fiecare are circumstanțe unice care îi afectează bunăstarea, cum ar fi cultura, mediul, relațiile, preferințele alimentare, și stilul de viață. Între restricții extreme, diete costisitoare și eliminarea inutilă a unor grupe alimentare, oamenii văd dincolo de aparențe și optează pentru abordări sănătoase ale alimentației, bogate în ingrediente de bună calitate și libere de controlul unei industrii.
Sunt tot mai multe persoane care aleg să se orienteze către o dietă vegetariană, trend, deși aș zice că e mai degrabă un mod de viață, care continuă să aibă o tendință ascendentă, deoarece oamenii caută să reducă consumul de carne și să mănânce mai multe legume.
Motivele țin și de alegeri personale din raționamente spirituale, dar și costul și disponibilitatea produselor din vegetale, și dorința de a mânca mai sănătos și mai durabil este un factor care înclină balanța spre vegetarian. Restaurantele au alocat spațiu în meniul lor, pentru iubitorii de legume și vegetale și se întrec în preparate din ce în ce mai diverse și mai atractive pentru a oferi cât mai multe opțiuni celor care aderă spre acel stil.
Există, de asemenea un interes accentuat și pentru sănătatea hormonală. Se estimează că industria sănătății hormonale va avea o valoare de 50 de miliarde de dolari până în 2025. În SUA, e adevărat, dar știm că multe tendințe occidentale se răsfrâng rapid și asupra obiceiurilor europenilor.
De la suplimente care să trateze căderea părului, până la teste de diagnostic la domiciliu pentru a determina dezechilibrele hormonale, creșterea acestei industrii este alimentată de o populație de femei care doresțe să se simtă auzită de comunitatea medicală și să ajungă la rădăcina problemelor lor de sănătate.
Consumatorii vor continua să caute modalități de a economisi timp, energie și resurse în fiecare aspect al bunăstării lor: de la modul cum încorporează exerciții fizice în programul zilnic, la alegerile alimentare, și nu în ultimul rând îngrijirea propriului sine, asigurându-se că aceste lucruri se aliniază cu obiectivele lor de sănătate pe termen lung.
Un alt aspect foarte interesant, este că se va acorda importanță și sănătății pielii, interes care a crescut și în anul care a trecut, deoarece oamenii căută sfaturi de specialitate cu privire la orice ține de piele: de la cele mai bune pudre de colagen de cumpărat până la creme de protecție solară aprobate dermatologic.
În următoarele luni ne așteptăm la inovații în ce privește întreținerea sănătății părului, unghiilor și a pielii să crească în popularitate pe măsură ce oamenii continuă să manifeste interes pentru legătura dintre dietă și sănătatea părului și a pielii.
Sănătate că e mai bună decât toate,
Daciana Sabău, Brain Nutrition Coach
email: daciana@feedyourbrain.ro
Facebook: https://www.facebook.com/feedyourbrain.ro
Linkedin: https://www.linkedin.com/in/daciana-sabau-538619129/
Instagram: https://www.instagram.com/feedyourbrain.ro/
Brain Nutrition Coach