Acupunctura se bazeaza pe cateva concepte teoretice importante: cuplul yin-yang, meridianele si notiunea de qi. Conform medicinei traditionale chineze, totul in natura poate fi clasificat ca yin si yang. Acestea sunt cele doua energii de polaritati diferite, interdependente, permanent in interactiune, care sustin toate organismele vii. Filosofia chineza nu opereaza cu concepte taioase, absolutiste, „asa sau asa”. Totul se judeca raportat la un sistem de referinta. Pentru fiecare yin exista un corespondent yang. De exemplu, lumina este yin, intunericul este yang, oasele si tendoanele sunt yin, iar pielea este mai yang. Organele interne inglobeaza partea yin, spre deosebire de partea externa a corpului, care este mai yang.
pe care se bazeaza acupunctura poate fi regasita in cele mai vechi scrieri medicale chineze si anume in Huang Di Nei Jing Su Wen, scris intre anii 1000 si 400 i. Hr. Huang Di afirma urmatoarele: „Inca din vechime se stie ca viata este legata strans de ceruri si ca radacinile vietii sunt Yin si Yang. Toate lucrurile din cer sunt conectate cu energiile Yin si Yang, asemenea cu Liuhe, cele sase directii.
Fiinta umana este un mic univers. Asadar, corpul uman are tot ceea ce marele univers are. Universul are noua diviziuni, iar omul are noua orificii. Sapte orificii yang – doua urechi, doua nari, doi ochi si gura, si doua orificii Yin – anusul si orificiul uretral extern). In Univers sunt cinci tonuri muzicale, iar omul are cinci organe solide responsabile cu depozitarea activitatilor mentale (ficatul stocheaza sufletul eteric, cordul – spiritul, splina – constiinta, plamanul – sufletul corporal, iar rinichiul – vointa).
Tot asa precum Universul are doisprezece termeni solari, omul are douasprezece canale (meridiane).”
ale fiintei umane corespund energiilor Yin si Yang ale Universului. Energiilor tuturor fiintelor – inclusiv ale Omului – comunica cu cele ale Universului.
Avand deasupra „acoperamantul cerului” si dedesubt „fermitatea Pamantului”, toate fiintele vii supravietuiesc prin prisma energiilor descendente si ascendente. Asociat miscarii, cerul este Yang, in timp ce Pamantul – cu un aspect mai degraba static – este Yin. Toate cele ascunse in pamant imprumuta caracteristica statica Yin, fiind numite parti componente Yin in Yin. In schimb, elementele Yang vor iesi la suprafata Yin, ele fiind de fapt Yang in Yin. Yang raspandeste energia sanatoasa, calda si rece, in timp ce Yin asigura vitalitatea. La nivel strict anatomo-fiziologic, Yin se refera la toate aspectele materiale (legate de structura), in timp ce Yang descrie activitatile metabolice (legate de functie): digestia, circulatia, respiratia, cresterea.
Sanatatea este atinsa cand Yinul si Yangul sunt in perfecta armonie. Dezechilibrele intre cele doua determina boala. Dar echilibrul dintre Yin si Yang poate fi tradus si prin prezenta si buna circulatie a altor trei elemente esentiale din medicina chineza: energia (qi), sangele si fluidele. La randul lui, dezechilibrul intre Yin si Yang determina insuficienta, excesul sau circulatia necorespunzatoare a acestor componente.
Pentru o mai buna intelegere a teoriei, este de retinut ca eneriga qi circula de-a lungul unor cai speciale din organism care poarta denumirea de meridiane. Acestea din urma acopera toata suprafata corpului, se interconecteaza intre ele, dar se si conecteaza cu organele specifice – cord, vezica biliara, ficat, plaman si lista poate continua.
Cele douasprezece sunt bilaterale, fiecare avand imaginea in oglinda pe partea dreapta sau stanga si traversand fie membrul inferior, fie pe cel superior. Fiecare dintre meridiane are o parte interna, care circula in interiorul corpului, si o parte care se afla la suprafata, alaturi de punctele din acupunctura asupra carora putem actiona din extern. Meridianele interconectate formeaza un circuit inchis. Astfel incat alegand puncte aflate la distanta de zona afectata, putem avea efect asupra simptomatologiei.
Fiecare meridian Yin este asociat cu un meridian Yang (in loja energetica) cu care conlucreaza foarte strans. Totodata, exista pentru fiecare dintre organe/meridiane un interval orar in care au maxim energetic urmat de minim energetic, concept important in practica clinica.
Meridianul plaman este cel mai activ intre 3 si 5 a.m.
Meridianul intestinului este cel mai activ intre 5 si 7 a.m.
Meridianul stomacului intre 7 si 9 a.m.
Meridianul splinei intre 9 si 11 a.m.
Meridanul cordului intre 11 a.m. si 1 p.m.
Meridanul intestinului subtire intre 1 si 3 p.m.
Meridianul vezicii urinare intre 3 si 5 p.m.
Meridianul rinichiului intre 5 si 7 p.m.
Meridianul pericardului intre 7 si 9 p.m.
Meridianul Trei Focare intre 9 si 11 p.m.
Meridianul vezicii biliare intre 11 p.m. si 1 a.m.
Meridianul ficatului intre 1 si 3 a.m.
Meridianele care circula pe fata anterioara a corpului (plaman, intestin gros, stomac, splina) sunt cel mai active intre orele 3 si 5 a.m.
Meridianele care circula pe fata posterioara a corpului (cord, intestin gros, vezica urinara, rinichi) intre orele 11 a.m. si 7 p.m.
Meridianele care circula pe fata laterala a corpului (pericard, Trei focare, vezica biliara, Ficat) intre orele 7 p.m. si 3 a.m.
Dintre meridianele extraordinare doar doua au puncte proprii: meridianul „vas de conceptie” si „vasul guvernor”. Celelalte sase (Chong Mai, Dai Mai, Yin Wei Mai, Yang Wei Mai, Yin Qiao Mai, Yang Qiao Mai) imprumuta puncte de la meridianele principale.
Meridianele extraordinare se folosesc in practica in cazuri exceptionale. Atunci cand dezechilibrele nu pot fi corectate cu ajutorul meridianelor principale.
Pentru a intelege care este legatura dintre meridian si orele circulatiei energetice din organismul uman, iata ce se spune in Nei Jing Su Wen: „Imparatul Galben – Huang Di – intreaba: Omul are patru vase Jing si douasprezece echivalenti (ramuri si colaterale) Cong. Care este explicatia?” Qi Bo raspunde. Cele patru vase Jing apartin celor patru organe solide, parenchimatoase, pe care le asociem cu cele patru sezoane. Cei douasprezece echivalenti Cong reprezinta cele douasprezece perioade de cate doua ore care corespund celor douasprezece meridiane. Cele patru vase sunt ale ficatului, cordului, plamanului si rinichiului, deoarece splina nu corespunde nici unui singur sezon. Vasul ficatului este legat de vara, vasul cordului de iarna, vasul plamanului corespunde toamnei si vasul rinichiului este asociat iernii.
Cele douasprezece perioade de cate doua ore corespund celor douasprezece luni. Cele douasprezece luni corespund celor douasprezece meridiane. Meridianul Taiyin de la mana (al plamanului) co-respunde primei luni lunare, Yangming de la mana al stomacului celei de-a doua luni lunare si asa mai departe.
Acupunctura ca practica medicala este din ce in ce mai apreciata. Aceasta fiind introdusa in protocoalele a diferite clinici de oncologie, fertilitate ori recuperare medicala. Acest lucru se intampla in special in Statele Unite, dar fenomenul incepe sa se raspandeasca si in Europa de Vest. In Asia, cele doua tipuri de medicina conlucreaza foarte strans, nefacandu-se diferentierea intre Est si Vest.
Dereglari minore ale aspectului energetic pot fi corectate inca dinainte ca boala propriu-zisa sa se instaleze, lucru evidentiat si in textele antice. Este interesant ca Nei Jing nu face o apologie a acupuncturii in dauna altor metode terapeutice, asa cum reiese dintr-un pasaj important:
„Inteleptul trateaza aceeasi boala cu mijloace diferite, incluzand printre altele fitoterapia si chirurgia”. Un rol esential il joaca hrana, indiferent daca vorbim de indivizi sanatosi sau persoane bolnave. Cel mai bun maestru se cunoaste dupa felul in care dirijeaza alimentatia. La fel de important este si modul de respiratie.
Dupa Nei Jing, un bun medic trebuie sa stapaneasca niste domenii-cheie: „sa stie cum se intretine spiritul (evitarea stresului si a suprasolicitarii, considerate ca find cauze interne ale bolilor), sa cunoasca modul corect de alimentatie, la fel si indicatiile remediilor, sa fie abil in manuirea acelor, in vederea stabilirii echilibrului dintre Energie si Sange si intre diferitele organe ce alcatuiesc corpul uman. Caracterul profilactic al medicinii propovaduite in Nei Jing rezulta din afirmatia conform careia inteleptii din vechime nu tratau bolnavii, ci ii instruiau pe cei sanatosi.”
Astfel, printr-o dieta echilibrata, respectiv o buna conectare cu sinele si cu ciclurile naturale, putem preveni o multime de boli. Iar daca dezechilibrele energetice s-au instalat deja, este necesar tratament fitoterapeutic sau acupunctic. Practic, orice afectiune poate fi tratata cu acupunctura si, pentru fiecare dintre dezechlibrele care determina boala exista o dieta potrivita. Totusi, in cazul anumitor afectiuni beneficiul adus de acupunctura este cel putin egal (daca nu superior) abordarii conventionale (alopate). Partea cea mai buna este ca aceste boli pot fi vindecate fara a intra in cercul vicios al efectelor secundare determinate de medicamentele artificiale.
Inchei cu un alt citat din Nei Jing Su Wen care explica importanta echilibrului in mentinerea sanatatii: „Inteleptii vor incerca in permanenta sa mentina echilibrul Yin si Yang, asigurand o coordonare normala a activitatii musculare si a canalelor. Prin fortifierea oaselor si a maduvei, se pastreaza un flux normal al qi si al sangelui. Astfel, omul poate sa vegheze ca mediul sau intern si extern sa fie in armonie in ceea ce priveste cantitatea si activitatea Yin qi si Yang qi, sanatatea fiind astfel protejata de invazia factorilor externi, ochii si urechile vor functiona normal, iar energia primordiala va fi conservata in interior…”.
Autor: Dr. Cristina Hanganu
Articolul a fost publicat in Revista Spa&Wellness editia Septembrie 2015.
Explorator Wellness Virtual