S-a creat mare valva in jurul unui subiect momentan cvasi – tabu pentru piata romaneasca, dar deja consacrat pe plaiurile americane – este vorba de investitiile masive in prevenirea bolilor si reducerea simultana a cheltuielilor cu personalul in materie de sanatate. Presedintele Statelor Unite, Barack Obama, a subliniat in multiple randuri conceptul de preventie si l-a incoronat drept componenta centrala a reformei pentru sanatate. Intocmai in jurul acestui termen se invart si programele wellness pentru corporatii, care au aparut si la noi in tara sub diverse forme, dintre care una din cele mai complexe este insasi Oferta Corporate a despreSpa.ro.
Un program wellness este format din doua etape de baza – prima se axeaza pe evaluarea starii de sanatate a fiecărui angajat in parte. Se iau in considerare, dupa caz, factori precum nivelul de colesterol, presiunea sangvina, indicele de masa corporala, nivelul de stres, eventualele dezechilibre pe plan psihic (insomnii, tulburari de panica etc.) sau antecedentele familiale. In functie de rezultatul furnizat de evaluare, se stabileste asa-numitul focus al interventiei. In cazul concret al despreSpa.ro, rezultatul evaluarii va fi decisiv pentru constructia unui program personalizat.
Nutritionistul va indica schimbari in regimul alimentar, in timp ce terapeutii vor depista eventualele probleme „fizice” (sedentarism, postura gresita etc.). Pentru relaxarea si „curatarea” mintii au fost gandite programele speciale de detoxifiere mentala, in cadrul carora se incearca o echilibrare pe termen lung. Angajatul-pacient va invata din workshop-urile corporate cum anume se poate desprinde zilnic de grijile cotidiene, astfel incat putinul timp ramas in fiecare seara sa fie cu adevarat al familiei/relaxarii personale. Mai mult, majoritatea programelor wellness include si o componenta de teambuilding, care are ca obiectiv detensionarea atmosferei de la locul de munca, respectiv cresterea nivelului de concentrare atat la nivel de echipa, cat si la nivel de angajat.
Studiile efectuate recent in S.U.A. arata cum fiecare dolar investit in programe wellness aduce intr-o perioada de cativa ani un „profit” de 3,27 dolari companiei. Vorbim de o rentabilitate semnificativa care, foarte probabil, s-ar mentine in intervale asemanatoare si la noi in tara, avand in vedere rata deloc neglijabila a absenteismului si deficitele la capitolul comunicare interna (organizationala).
Programele wellness sunt capabile de a rezolva o alta problema importanta de pe piata muncii – lipsa exprimarii (sau ineficienta) recunostintei angajatorului fata de angajat. Salariul, masinile si bonurile de masa nu vor putea suplini niciodata golul creat de distanta (psihica sau fizica) fata de cei dragi. Angajatii isi petrec cele mai importante momente ale zilei la locul de munca. Isi redirectioneaza o mare parte din energie catre succesul unei corporatii si investesc mult in cariera si din punct de vedere sentimental. De aici si concluzia care urmeaza a fi dezbatuta in urmatoarele articole – se afla oare cheia catre productivitatea angajatului in emotiile acestuia?
Explorator Wellness Virtual