Definim stresul ca pe o stare de tensiune dinamica, creata atunci cand raspunzi la diverse presiuni pe care le percepi fie din exterior, fie din interior. Aceste presiuni si cereri se acumuleaza pana cand este declansat stresul, respectiv hormonii acestuia – adrenalina si cortizolul. In graficul alaturat, persoana priveste catre factorii externi care pot modela starea de spirit a fiecaruia. Felul in care interpretam o situatie determina felul in care ne raportam la aceasta din urma.
Atunci cand „Presiunile si obligatiile” (interne sau externe) scapa de sub control, stresul este fie prea intens, fie prea frecvent, fie dureaza prea mult. Stresul se face simtit printr-o serie de simptome fizice si mentale, care se transforma, la randul lor, in alte presiuni si obligatii. Atunci cand adrenalina si cortizolul sunt eliberati in cantitati mult prea mari, apar afectiunile specifice diverselor sisteme ale organismului (vezi grafic).
In ceea ce priveste legatura dintre stres, factorii care il cauzeaza si performantele de la locul de munca, este relevanta urmatoarea clasificare, numita si Auditul stresului.
· Burnout – epuizarea resurselor fizice sau psihice in incercarea de atingere a unui obiectiv. Stresul contribuie semnificativ la aparitia unui burnout care va duce, in cele din urma, fie la absenteism, fie la prezenteism.
· Epuizare fizica – angajatii se prezinta la locul de munca, dar nu lucreaza cu randament maxim din cauza unor afectiuni (raceli, gripe, migrene, diabet, boli cardiovasculare, probleme digestive).
· Epuizare psihica – angajatii se prezinta la locul de munca, dar nu lucreaza cu randament maxim din cauza unor probleme de ordin psihic (anxietate, depresie, lipsa de concentrare etc.). Un angajat care se confrunta cu astfel de probleme va avea dificultati in luarea deciziilor si indeplinirea in timp util a sarcinilor de la locul de munca.
· Factori perturbatori – angajatii nu pot da randament maxim din cauza unor factori care le distrag atentia la locul de munca (lipsa de cooperare a membrilor echipei, politica firmei, conflicte cu superiorii, restructurari, schimbari majore in companie etc). Majoritatea factorilor perturbatori cauzeaza stres si creeaza probleme de concentrare si gandire care vor duce ulterior la o scadere a productivitatii personale.
· Problemele personale – angajatii nu pot da randament maxim din cauza unor probleme prezente in viata personala (cu copiii, mediul de acasa, transportul pana la serviciu, dificultati in casnicie, probleme financiare etc.). Cu cat este mai grava problema personala, cu atat mai insemnata va fi si lipsa de concentrare a angajatului.
Explorator Wellness Virtual