“Când simt că nu mai pot, mai pot puțin” nu știu cine a zis-o prima dată, dar știu că eu o aplic și mi-o zic ori de câte ori vocea interioară îmi spune că sunt obosită și ar fi bine să închei acum și s-o las pe mâine.
Și adevărul este că m-a ajutat foarte mult acest “mai pot un pic”. Dar din pic in pic, ajung într-o stare de de oboseală avansată din care cea mai eficientă soluție ca să-mi revin rapid este o evadare de 2-3 zile la un hotel cu Spa dintr-un oraș sau dintr-o stațiune balneara, cu aer curat și sănătos.
Mi-am amintit de o discuție pe care am avut-o la începutul verii de Csilla Mezosi, Secretarul General al European Spa Association, care-mi povestise de Aquahouse Ensana și-mi spusese că au și Spa, și centru balnear, și ape termale printre alte resurse naturale.
Demult le promisesem băieților că vom face un sejur în care să se poată bălăci câteva zile de dimineață până seara în piscine cu apa termală, dar nu apucasem să mergem nicăieri.
Ne-am uitat, drumul dura aproximativ 4 ore. Perfect pentru o evadare de 3 zile.
Așa că într-o zi de vineri de la jumătatea lunii decembrie, l-am învoit pe Edi de la școala și am pornit spre Marea Neagră din Bulgaria. Drumul a durat aproape 5 ore, dar numai din cauza traficului din București. Cum am ieșit din oraș, imediat și-a revenit și Waze-ul și n-a mai adaugat, în medie, câte 1 minut la fiecare minut care trecea.
Încă nu eram cazați, n-aveam cartela și nici n-am văzut vreun buton. Până să ne dumirim ce avem de făcut, s-a deschis bariera.
Am oprit mașina exact în fața hotelului, unde consierge-ul ne aștepta cu un zambet prietenos, ne-a întrebat cum a fost drumul, dacă suntem obosiți, timp în care ne-a condus până la recepție.
Imediat după, a revenit cu 2 pahare de șampanie dulce. M-a surprins gestul, dar adevărul este că o gură de șampanie dulce după drum, a fost exact ce ne trebuia!
Erau 3 receptioneri, dintre care 2 aveau câte un client, dar al treilea ne aștepta cu un zambet larg. Am dat toate cele 3 buletine și spre surprinderea mea, ne-a întins un plic lung, care mi-a trezit curiozitatea.
Până să apuce Edi să se uite în plic, l-am și luat, și am văzut că erau 3 ceasuri în el. M-am uitat spre receptioner și am aflat că este un ceas multifuncțional: cu el deschizi ușa camerei, pe el adaugi orice consumi de la Spa, restaurant etc.
Partea cu ceasul în loc de cartela mi s-a părut genială. Noi întotdeauna avem o problema cu cartelele de la camere, mai ales dacă ni se dau doar 2. Ori le ținem langa telefon și le demagnetizam, ori uităm prin ce buzunar am pus cartela etc.
Dar de data aceasta, n-am mai avut niciun stres. Am putut intra până și-n sauna cu ceasul (ca la Therme). Eu am și dormit cu el și nici nu l-am simțit. Dar, e drept că la ei am dormit ca un prunc, o să revin mai târziu la acest subiect.
Am intrat în camera și primul impact a fost cât este de mare. Cu un pat dublu imens, și încă o canapea de 2 locuri extinsă pentru Edi, și tot am fi avut loc să și valsăm prin cameră. În poză nu se vede decât o parte din ea:
În baie erau și o cadă, dar și un duș de partea cealaltă a chiuvetei:
Iar pe o masuță, ne așteptau fructe proaspete, și alături, o cutie de bomboane și o sticlă de șampanie:
Dar ce m-a surprins și mai mult, a fost că a doua zi dimineața, ne-au adus alte fructe proaspete, asta după ce cu o seară înainte, am constatat că la Aquahouse Ensana se face curat în camera de 2 ori / zi: și dimineața, dar și seara, iar la curățenia de seară, am primit 3 mini ciocolate.
Camera era dotată cu tot ce aveam nevoie: și aparat de cafea, și ceai, apa, prosoape albe pentru camera și bej pentru spa, halate și niște papuci foarte faini, aproape pufosi, pentru care le-am fost recunoscătoare. Dacă ai mai citit articole scrise de mine, știi cât sunt de friguroasă, dar acei papuci chiar mi-au ținut de cald.
Pe lângă toate aceste elemente care aduc și confort, și rasfat, ce nu voi uita niciodată este crema de corp care era în baie. Cosmeticele din baie sunt Private Label, Ensana.
De vreo 2 ani, am început să-mi simt și mâinile, și fața, și buzele foarte uscate. Indiferent de anotimp, simt nevoia să dau mâinile cu crema, ceea ce nu-mi era în obicei înainte. Și când zic că simt nevoia înseamnă că resimt un disconfort profund dacă n-o fac. Mă seacă, îmi sta pe creier senzația de mâini uscate și nu mă mai pot concentra la nimic altceva.
Pe de alta parte, nici nu suport să le simt grase sau să rămână pe ele vreun strat care încă n-a pătruns în piele. Dacă cumva rămâne, mă șterg cu un prosop până dispare complet.
Până acum, dintre toate cremele încercate, doar câteva intră imediat în piele. Și întotdeauna am câte una la mine, mai bine zis, în fiecare geanta câte una.
De data asta, am fost surprinsă că această crema de corp a intrat în mâini și mai repede decât toate cremele încercate până acum. Așa că am folosit-o cu mare drag pe tot parcursul celor 3 zile, și și-acum mi-a rămas gândul la ea.
Când am ieșit din camera de hotel, mă aștepta Olga, customer service. Olga este din Republica Moldova și vorbește impecabil limba română. O cunoscusem tot în recepția hotelului, unde venise exact când primisem cheile și ne condusese la camera.
Până să ajungem la programari, Olga mi-a făcut un tur al hotelului și un tur al Spa-ului.
Eu stau foarte prost cu orientarea în spațiu, iar hotelul Aquahouse este mare. Suficient de mare încât să nu simți câți oameni sunt în hotel în același timp, cu toate că parcarea și cele 3 restaurante erau pline de fiecare dată. Dar în hotel propriu-zis, nu se simte. Sunt zone întregi în care abia vezi 2-3 persoane, sunt spații atât de largi încât am avut permanent senzația de liniște. Și nu-ți pot descrie în cuvinte cât de mult m-a ajutat faptul că am stat în liniște aceste 3 zile, cât de odihnitor este!
Pe de altă parte, surprinzător, pe cât este de mare, pe atât de caldă este atmosfera. M-am gândit mult cum au reușit să obțină acest efect. Și am ajuns la concluzia că motivul principal sunt oamenii. Sunt atât de calzi, cu un zâmbet atât de sincer, încât m-au făcut să simt că sunt acolo ca să mă ajute, să mă facă să mă simt cât de bine se poate.
Dar nu e doar asta. Cum s-a nimerit să ajungem la jumătatea lunii decembrie, peste tot erau ornamente de Craciun. De la brazi și cornere tematice, până la cele mai mici detalii.
N-am avut nici o clipă senzația că sunt doar niște elemente decorative aranjate cu mult gust de un designer interior. Din contra, au reușit să creeze o atmosfera de poveste, o atmosfera caldă, sentimentul că trăiești într-un basm, iar asta mi-a mers direct la suflet.
Practic, fix atunci, pe holurile lungi de la Aquahouse, am realizat și eu cât de puține zile mai sunt până la Crăciun. Cumva știam că suntem în week-end-ul de la jumătatea lunii decembrie, dar n-o conștientizasem până la capăt. Asta a fost așa, încă o mică bucurie, bonus peste toate celelalte 🙂
În locul în care este astăzi noul hotel Aquahouse, construit de la fundație, era înainte cel mai vechi resort bulgar pentru tratamente balneologice, climatice și de sanatoriu marin.
Când au construit Aquahouse, au facut-o cu promisiunea că vor continua tradiția de peste un secol a acelui resort, că vor îmbina tratamentele balneo tradiționale cu tratamentele wellness și progresele moderne din fizioterapie, pentru ca au înțeles că doar așa pot obține rezultate optime pentru sănătatea și starea de bine a clienților lor.
Dar nu s-au limitat doar la hotel, la tratamentele balneare si Spa. Au pus la fel de mult accent și pe ospitalitatea memorabilă – cum deja descoperisem și eu – dar și pe experiența culinară, prin cele 3 restaurante, despre care abia aștept să-ți povestesc.
Practic, în acest moment, ei sunt singurul Health Spa Resort din Bulgaria unde poți găsi atât liniștea și starea de bine pe care ți-o oferă un astfel de resort de sănătate, combinat cu confort și lux – totul în apropierea unui oraș mare: Varna.
Te poți duce pentru tratament, pentru prevenție, sau pur și simplu, cum am fost noi, pentru relaxare.
Dar dacă tot eram acolo, am vrut să văd cum se desfășoară și vizitele medicale și o să-ți zic imediat cum a fost.
Hotelul stă pe 2 surse de apa: una de apa minerală, și una de apă termală.
Apa minerală poate fi băută, dar este folosită și pentru îmbăiere, atât în tratamentele în apa minerală, cât și într-una dintre piscine. Are 33 de grade.
Poți s-o bei de la un robinet. Dar, spre deosebire de Spa-urile din România unde apa curge non-stop, la ei robinetul se poate opri. Când îl deschizi, trebuie să-l lași să curgă 5 minute, și abia apoi poți să bei apa.
Apa termală are 38 de grade, e folosită și în piscinele interioare, și în cele exterioare – spre fericirea baietilor mei 🙂
Pe lângă aceste 2 surse de apa, au și 2 tipuri diferite de nămol: nămol liman si nămol de mare neagră – pe care, de asemenea, le folosesc atât in tratamentele Spa de relaxare, cât și în cele balneare.
Principalele probleme medicale pe care le tratează cu acești 4 factori naturali – apa minerală, apa termală și cele 2 tipuri de nămoluri – sunt afecțiuni ale:
În total sunt 25 de camere de tratament. Sunt singurul Spa în care am găsit și o camera cu 3 paturi de masaj. Am intrebat-o pe Olga dacă sunt cereri pentru aceasta cameră, și mi-a povestit că recent au avut 3 cliente din România, prietene, care evadaseră 3 zile tot pentru relaxare, timp în care au făcut de dimineață până seara tratamente spa, toate împreună, în aceeași camera.
Atât camerele de tratamente Spa, cât și cele de tratament balnear, sunt în aceeași zonă și sunt decorate la fel. De fapt, tot Spa-ul este decorat într-un stil minimalist funcțional, inspirat de formele naturale ale valurilor mării și ale fundului mării.
Pentru majoritatea materialelor au folosit roci naturale, pietre, lemn și metal, cu utilizarea minimă sau aproape deloc a altor materiale.
În Spa mai sunt: piscine de înot (jumătate olimpice), piscine pentru copii, piscină pentru bebeluși, piscină terapeutică, cu oglindă – despre care o să-ți povestesc mai multe în articolul viitor, săli de sport (interioare și exterioare), sală de yoga, cameră cu sare, 2 saune finlandeze (una interioară și una exterioară de care Edi a fost foarte incantat), saună cu aromă, baie de aburi obișnuită, baie de aburi cu aromă.
Uite și câteva poze cu aceste facilități. Unele sunt făcute de noi, altele sunt primite de la hotel:
În acest moment, în Spa-ul de la Aquahouse lucrează 9 terapeuți, dar numărul lor este în continuă creștere.
Când am ajuns în Spa, l-am cunoscut și pe Nikolai, spa Managerul. Are un background medical, cu o Diplomă de licență în fizioterapie, un Master în fizioterapie cu specializare în ortopedie și traumatologie, după care a făcut diverse cursuri extracurriculare și certificări de terapia manuală (manipularea și tratamentul articulațiilor conform metodei Mulligan), dar și un Master în managementul sănătății.
Am 8 ani de experiență de lucru ca fizioterapeut și terapeut spa (masaj) în diverse clinici medicale și câteva centre Spa medicale.
Ultimii 3 ani s-a concentrat pe rolul managerial. Conduce o echipă multinațională de 25 de oameni în Spa. Și consideră că aceasta este de fapt vocația lui, pentru ca nu a simțit niciodată o asemenea dragoste și fascinație față de muncă cum a simțit în ultimii 3 ani.
Scopul lui este ca prin dezvoltare constantă și utilizarea celor mai noi progrese din domeniul medical și balneologic, să facă din centrul medical spa de la Aquahouse Ensana cel mai bun din Europa de Est.
Terapeuții lor fac aproximativ 10 traininguri într-un an, cam 1/ luna, cu excepția sezonului de vârf de la începutul toamnei, când gradul de ocupare este ridicat și cererea pentru servicii nu permite traininguri. Același lucru este valabil și pentru cei 4 recepționeri.
Impresionată atât de cele 2 recepționiste Spa pe care le-am cunoscut în cele 3 zile, cât și de cei 2 terapeuți care s-au ocupat de tratamentele pe care le-am făcut, l-am întrebat pe Nikolai cum îi selectează și mi-a răspuns că în interviurile de recrutare se uită în special la:
Prima linie de produse cosmetice sunt cosmetice bulgărești cu nămolul de mare neagră, ulei de magneziu sau nămolul liman.
A doua linie constă în produse cu ingrediente bulgărești, realizate integral la ei, pentru înfrumusețare – de exemplu, produsele din trandafir bulgăresc.
A treia linie sunt produsele Skeyndor, brand spaniol.
Iar a patra linie sunt produsele cosmetice de la compania britanică de înaltă calitate 111SKIN.
Ca parte a dezvoltării, planifică pentru 2025 să lanseze un brand francez de înfrumusețare bine cunoscut la nivel internațional.
Cu 4 branduri de produse, meniul este amplu, așa că am avut de unde alege ce tratamente să fac. Cu ajutorul lui Nikolai, am selectat unele cât mai specifice, dar oricum mai erau încă multe altele pe care nu le mai găsisem nicăieri în altă parte.
Doctorul senior, Svetlozar Dimitrov M.D. este și Chief Medical Doctor al Aquahouse, și are peste 20 de ani de experiență în domeniul medicinei de reabilitare și fizioterapie.
Doctorul junior este Lora Ayetola M.D., care a absolvit medicina generală anul trecut și în prezent urmează specializarea în reabilitare și fizioterapie sub îndrumarea și mentoratul lui Svetlozar Dimitrov M.D.
M-au invitat în cabinet, unde într-o atmosfera foarte destinsă și prietenoasă, am povestit puțin despre istoricul meu medical.
Am urcat pe analizator, exact acolo unde erau marcate tălpile. Am prins în palme cele 2 mânere, am îndepărtat mâinile și aparatul a început să măsoare starea și caracteristicile corpului.
Cu totul cred ca a durat mai puțin de 3 minute, după care Lola a luat rezultatele din imprimantă și a început să mi le explice. Vorbește și engleza, și franceza, dar ce m-a impresionat cel mai mult a fost faptul ca a înțeles imediat că biologia nu este punctul meu forte, așa că mi-a explicat totul pe înțelesul meu. Cred ca și un copil de 7 ani ar fi priceput ce spunea.
Pe scurt, aparatul măsoară: nivelul de grăsime corporală, dezvoltarea și gama țesutului muscular scheletic, conținutul de apă al corpului și nivelul de retenție, starea densității osoase și, nu în ultimul rând, necesarul de calorii pentru menținerea unei greutăți corporale sănătoase.
După cum mă așteptam deja, ar fi bine să mai lucrez la masa musculară, dar partea buna a fost ca toate rezultatele sunt uniforme, fără absolut nicio deviatie.
M-au invitat să mă întind pe pat, mi-a pus pe degetul arătător un dispozitivul medical CardioWave, cu care iar am stat 2-3 minute.
Și de data aceasta, Dl. Svetlozar Dimitrov M.D.a analizat rezultatele: ritmurile inimii și ale sistemului nervos, tipul sistemului nervos și cât de rezistenta sunt la stres – ceea ce mi s-a părut wow – rezistență la ateroscleroză și la bolile legate de inimă.
Aici rezultatele au arătat și mai bine, și s-a cunoscut faptul că de ani de zile fac 10-15 minute de yoga în fiecare dimineață. Chiar am discutat acest subiect cu ei și am fost surprinsă cât de deschiși au fost să vorbim despre subiectul yoga, dar apoi m-am lămurit că și ei au un instructor de yoga care face diverse tratamente holistice, diferite tipuri de cursuri de yoga și, de asemenea, face și terapii cu gong.
N-am apucat sa particip nici la yoga, nici la o terapie cu gong, dar cu siguranță le-am trecut pe lista pentru următoarea vizită!
Lola mi-a transmis și de data asta recomandările pe înțelesul meu, cu rezultatele printate în fața noastră, și am înțeles tot ce am de făcut ca să îmbunătățesc metricii și să mențin sănătatea inimii și a sistemului neurologic.
La finalul vizitei medicale, am primit o lista de recomandări de tratamente spa & balneare, din care am făcut sesiunea de Aquagym de a 2-a zi – despre care o să-ți povestesc în articolul de săptămâna viitoare. Restul tratamentelor Spa deja le alesesem astfel încât să fie cât mai relevante, cât mai specifice Spa-ului de la Aquahouse Ensana, pentru că, dacă ai mai citit articole scrise de mine, știi că-mi place să încerc tratamentele unice, cele semnătură ale Spa-urilor unde merg.
Deja se făcuse seară și urma sa intru la terapia autorului „Aqua Sea-Cret”, care este de fapt un ritual Spa de relaxare cu produse pe bază de alge marine.
Terapeutul, Leo, se ocupă în general de tratamentele balneare, în special de masaje și tratamente în piscina terapeutică. Dar atunci când toți colegii lui de la tratamentele Spa sunt ocupați, mai preia și el din clienți. Așa s-a întâmplat să-mi facă acest ritual.
Alesesem împreuna cu Nikolai tratamentul, deoarece algele marine sunt o parte din bogațiile Mării Negre și era firesc să le folosească cât mai mult în meniul lor.
Scrub-ul folosit este destul de abraziv, așa că i-am zis că am o piele sensibilă, și mi l-a întins foarte gentil pe piele.
Mirosul era genial. Când am auzit de alge marine, m-aș fi așteptat să nu fie dintre cele mai plăcute.
Am aflat că au înlăturat mirosul autentic de alge marine pentru că unii oameni îl consideră deranjant.
Iar procesul prin care l-au înlăturat include 5 pași:
Scopul acestui proces a fost ca produsele finale (scrub-ul, masca), să aibă un miros atractiv, care să delecteze simțurile clientului care face acest tratament SPA.
Masca se aplică direct peste scrub, pentru efectul de sinergie dintre ingredientele din scrub și mască.
Este ca un fel de cremă-gel, care la rândul ei miroase senzațional. Parcă simțeam cum este absorbită imediat de piele. Leo incepuse de la picioare, dar abia așteptam să o întindă pe tot corpul.
Când a terminat de întins masca, m-a înfășurat într-o folie de plastic, peste care a pus prosoape cât mai etanș, iar peste prosoape, o pătură moale, ușoară și pufoasă.
A fost interesant să descopăr că printre ingredientele din mască, pe lângă alge marine și multe altele, era și extract de miere. Beneficiile acestei măști sunt: reglarea pH-ului pielii, fermitate, tonifiere și are efect de detoxifiere.
După ce am stat cam 10-15 minute cu masca pe mine, am intrat la duș. La ei fiecare cameră de tratament este dotată cu duș, astfel încât să poată face orice tratament în oricare cameră.
Știi deja că mie îmi place masajul în profunzime. Cred că a fost singura dată din viața mea în care n-am cerut terapeutului să schimbe ritualul și să-l facă așa cum îmi place mie. Și n-am făcut-o pentru că mi s-a părut că aș strica armonia ritualului.
Era în mod evident un ritual de relaxare, chiar dacă algele hrănesc corpul și au și multe beneficii pentru sănătate: hidratare, fermitate, efect antiinflamator, anti-îmbătrânire, regleaza pH-ului pielii, tonifică și au efect de detoxifiere.
Dar am avut pentru prima dată senzația că mă pot bucura de masaj așa cum era făcut, cu mișcări lungi și line – pentru relaxare.
Și adevărul este că și-a făcut efectul așa cum era le gândit să fie.
Am fost curioasă dacă există o variantă standard, sau terapeutul are libertatea sa adapteze masajul după cum simte clientul. Și într-adevăr, este un masaj intuitiv, în care terapeutul folosește propriile tehnici bazate pe stilul și experiența personală de masaj.
Masajul se face tot cu ulei care are la bază cu alge marine, la fel ca scrubul și masca, și are la rândul lui o mulțime de beneficii pentru sănătate: ameliorarea tensiunii musculare, îmbunătățirea fluxului sanguin și limfatic, stimularea imunității, netezirea și fermitatea pielii, efect anti-îmbătrânire, antiinflamator și de echilibrare a pH-ului.
A mai urmat un ultim pas, unul pe care nu-l mai trăisem niciodată: a înmuiat un prosop în apă fierbinte și mi l-a pus în jurul gatului. A fost atât de relaxant să stau cu acel prosop câteva minute întinsă pe pat! Căldura lui parcă mi-a amplificat și mai mult starea în care deja eram.
Am ieșit din camera de tratament ca un fluturaș.
M-am intersectat cu băieții mei care tocmai se întorceau de la saune și piscinele exterioare cu apa termală.
La Aquahouse Ensana sunt 3 restaurante. Am mancat în toate 3, așa că o să-ți povestesc despre ele cronologic, în acest articol și în următorul.
În prima seara ne-am dus la restaurantul în care se servește și micul dejun. Aici, cina este pe bază de autoservire. Clienții care optează pentru un pachet cu demipensiune, practic au inclus și micul dejun, și cina în acest restaurant.
“Păcat că am stomacul atât de mic” mi-a zis, mai în glumă, mai în serios, soțul meu la sfârșitul cinei.
Adevărul este că nici nu știam ce să alegem. Era multă lume în restaurant, așa ca n-am reușit să fac poze, dar dacă îți zic că găsești acolo de toate, cu siguranța tot nu-ți vei putea imagina câte tipuri de preparate sunt și pe câte rânduri se întind.
Edi a mâncat enorm. Poate dublu față de ce ne așteptam noi. Și ne-am dat seama că dacă i-am putea oferi copilului o mancare atât de variată și acasă, cu siguranța ar manca mult mai mult decât acum.
După ce luasem câte o bucățică cât mai mică dintr-o mulțime de opțiuni, la sfârșit, după desert, atât Edi cât și eu ne-am mai luat un supliment de brânză (sau poate cascaval, n-am reușit s-o definim exact) care avea stafide în ea. Lui îi place brânza, eu în general nu sunt prea mare amatoare. Dar asta era cu totul specială și dulce. De aceea am și mâncat-o chiar și după desert și a fost o plăcere să rămân cu gustul ei până să mă spăl pe dinți.
Am căutat-o apoi și la micul dejun, dar n-am mai găsit-o. Dacă ajungi acolo la cină, te sfătuiesc să n-o ratezi, este de vis!
În articolul de săptămâna viitoare o să-ți povestesc partea a doua, și ultima, a experienței trăite la Ensana Aquahouse din Bulgaria: tratamentele Spa & balneo pe care le-am făcut, prânzul la restaurantul italian și cina la restaurantul japonez, și despre plimbarea pe plajă în zorii zilei.
Fondator despreSpa.ro