/
/
Criosauna versus bai cu gheata – ce ti se potriveste?

Criosauna versus bai cu gheata – ce ti se potriveste?

Ultima actualizare în 07 Apr 2023
|
Criosauna versus bai cu gheata – ce ti se potriveste?
Criosauna versus bai cu gheata

Din titlu, ai putea crede ca suntem pe punctul de a urmari un meci intre doua echipe rivale, una dintre ele devenind in cele din urma invingatoare. Si ai putina dreptate! Crioterapia si baile de gheata au fost intotdeauna doua metode de tratament indelung comparate, parerile fiind impartite – fie una dintre acestea este mai benefica decat cealalta, fie ambele sunt la fel de bune pentru organism. Astfel, nu putem spune cu precizie care e castigatorul acestei “dispute”, insa te putem ajuta sa descoperi care dintre cele doua terapii se preteaza mai bine stilului tau de viata si nevoilor corpului tau. Practic, tu decizi castigatorul!

Scurt istoric

crioterapie bai cu gheata 1024x347 1

Pentru inceput, sa facem o scurta incursiune in timp. Stim sigur ca terapia prin frig a fost utilizata inca din cele mai vechi timpuri de catre civilizatiile antice cu diferite scopuri: pentru a trata ranile si inflamatiile, ca anestezic local, pentru a opri sangerarile sau pentru a ameliora durerea. Pe atunci, crioterapia era in stransa legatura cu hidroterapia, terapia cu apa (rece sau calda). De exemplu, in 1849, omul de stiinta Sebastian Kneip, cautand un remediu pentru a se vindeca de tuberculoza, a dezvoltat o tehnica de crestere a imunitatii prin baile cu apa rece sau gheata.

Baile cu gheata le putem considera o varianta traditionala a crioterapiei, reprezentand strict imersiunea intregului corp sau a unei anumite parti intr-un bazin umplut cu gheata sau apa rece.

Crioterapia presupune aplicarea unor temperaturi extrem de scazute asupra intregului corp sau asupra unei zone specifice. Acest lucru se poate face in mai multe moduri, de la utilizarea clasicelor comprese cu gheata pana la efectuarea procedurilor de criosauna (cabina deschisa) sau intrarea in criocamera (cabina inchisa).

Unul dintre momentele cheie ale dezvoltarii acestor tehnologii este reprezentat de anul 1979, cand profesorul T. Yamauchi a prezentat la un congres din Germania o noua metoda terapeutica bazata pe expunerea corpului la temperaturi de pana la -180oC in echipamentul ce avea sa fie numit criosauna.

Treptat, aceasta tehnologie a fost tot mai mult cercetata, dezvoltata si utilizata. In anii 2000, un grup de cercetatori polonezi aduc pentru prima data in Europa aceasta noua metoda de tratament cu scopul de a ajuta sportivii sa se reabiliteze din punct de vedere fizic.

Tot in zilele noastre, beneficiile expunerii la frig si bailor cu gheata sunt promovate si de olandezul Wim Hof, numit si Omul de Gheata. Detinator a numeroase recorduri mondiale, el reuseste sa reziste unor temperaturi extrem de scazute cu ajutorul mintii si a tehnicilor de meditatie.

Desi extrem de asemanatoare, intre crioterapie si bai de gheata exista anumite diferente, mai mult sau mai putin importante. Hai sa le descoperim impreuna!

In cazul crioterapiei, ne vom axa mai mult pe procedurile de criosauna, extrem de populare atat la noi in tara, cat si peste hotare.

Durata unei sesiuni

In timpul unei proceduri de criosauna, corpul este expus temperaturilor joase timp de 2-3 minute. Baia cu gheata implica scufundarea corpului in apa rece sau gheata pentru 5-20 de minute. Din acest punct de vedere, criosauna te ajuta sa economisesti mai mult timp, reprezentand un avantaj pentru persoanele ocupate.

Temperaturile de expunere

Criosauna utilizeaza azotul lichid pentru a raci interiorul cabinei. In ciuda valorilor extrem de scazute ce variaza de la -110oC pana la -196oC, corpul nu ingheata deoarece aerul este uscat, iar temperaturile sunt atent controlate. Senzatia perceputa in timpul procedurii este mult mai suportabila comparativ cu un dus rece, spre exemplu. De asemenea, in criosauna se intra doar in lenjerie intima, cu papuci si eventual, manusi pentru a proteja extremitatile. Capul va ramane intotdeauna in afara cabinei.

temperatura criosauna

In functie de tipul acestora, baile cu gheata sau cu apa rece pot avea temperaturi cuprinse intre 1-15oC. Vorbim in acest caz de un frig umed, ce duce la racirea in profunzime a muschilor si pierderea mobilitatii, iritarea pielii si analgezierea structurilor senzoriale ale acesteia.

Daca in primul caz (in criosauna) valorile tensiunii sistolice pot creste in timpul procedurii cu cel mult 1 punct, in cel de-al doilea caz (baia de gheata), acestea pot creste si cu 5 sau 6 puncte, ceea ce face ca procedura sa fie recomandata doar persoanelor perfect sanatoase. 

Beneficii

Ambele forme de terapie prin frig sunt ideale pentru recuperarea si refacerea musculara, reducerea unor dureri diverse si diminuarea inflamatiilor. Mai mult, in cadrul unui studiu publicat in Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports s-a demonstrat ca atat crioterapia, cat si baile cu gheata sunt la fel de eficiente in cazul refacerii si recuperarii sportive.

Totusi, criosauna ofera ceva in plus. In timpul procedurii de criosauna, inclusiv creierul este stimulat, iar acesta declanseaza functia de autoreglare a organismului, avand ca rezultat regenerarea celulelor, intarirea sistemului imunitar, cresterea nivelului de energie si stimularea anumitor hormoni benefici organismului (adrenalina, endorfine). La randul lor, toate aceste procese imbunatatesc mecanismele de autovindecare ale organismului. Alte beneficii:

  • imbunatatirea calitatii somnului
  • slabire
  • obtinerea unei pieli fine si catifelate
  • tratarea unor afectiuni cosmetice
  • reducerea celulitei
  • imbunatatirea functiilor sexuale
  • promovarea circulatiei sangvine

Baile cu gheata se adreseaza preponderent sportivilor, ce au nevoie de metode de terapie eficiente pentru cresterea performantei, refacerea rapida a muschilor in urma activitatii fizice si reducerea oboselii. In zilele noastre, exista bazine pentru bai cu gheata dedicate atat profesionistilor din sport, cat si pasionatilor de fitness. Acestea sunt dotate cu sistem de hidromasaj, au mai multe optiuni de utilizare (imersiune totala sau partiala) si reprezinta o optiune mai sigura si mai controlata a bailor cu gheata traditionale. De asemenea, ofera beneficii in plus deoarece se poate adauga si sare in apa, aceasta avand un impact pozitiv asupra procesului de vindecare.

bazine bai cu gheata

Criosauna/baile de gheata – inainte sau dupa antrenament?

Poti face criosauna in ambele situatii. Inainte de a incepe activitatea fizica, crioterapia iti va oferi un boost de energie si motivatie, va imbunatati mobilitatea, performanta si toleranta la durere. Dupa antrenament, criosauna va accelera procesul de refacere a muschilor, va diminua oboseala si va ameliora durerea si inflamatiile.

Desi cand iesi din criosauna te simti destul de inghetat, aceasta senzatie va dura putin, iar in scurt timp, corpul se va adapta la temperaturile normale si va fi pregatit sa reia activitatea sportiva.

Pe de alta parte, baia de gheata este recomandata doar ca metoda de refacere dupa antrenament. Din cauza faptului ca muschii ingheata si mobilitatea scade, reluarea activitatii fizice este dificila, fiind necesara o perioada de 24 ore pentru a permite muschilor sa-si recapete functionalitatea normala.

Costuri

Baia de gheata este o solutie disponibila oricui, mai ieftina decat sesiunile de criosauna, singurele lucruri necesare fiind o cada sau un bazin si multa gheata.

Siguranta

crioterapie baie cu gheata beneficii 1024x512 1

Producatorii echipamentelor de crioterapie pun extrem de mult accent pe siguranta utilizatorului. De asemenea, personalul calificat va supraveghea intotdeauna clientul in timpul procedurii, fiind atent la evolutia starii acestuia, dar si la temperatura din cabina. Atat in cazul criosaunei, cat si al criocamerei, echipamentul de protectie este nelipsit (papuci, manusi, caciula si masca de protectie).

Trebuie sa recunoastem ca de cele mai multe ori, in cazul bailor de gheata, siguranta nu este pusa in prim plan. Multe persoane fac bai cu gheata chiar si in mare sau intr-un lac, purtand doar lenjerie intima, netinand cont de pericolele la care se expun. De asemenea, riscul de hipotermie este ridicat in cazul bailor cu gheata si inexistent in cazul sesiunilor de criosauna.

Sigur, exista si modele avansate de bazine pentru bai cu gheata, care ofera o experienta mult mai placuta si mai sigura utilizatorilor.Acestea sunt utilizate de sportivi de renume precum Andy Murray sau Garbiñe Muguruza.

In concluzie…

Desi procedurile de criosauna au mai multe avantaje si implica mai putine riscuri, baile de gheata sunt solutia potrivita in cazul sportivilor ce au intotdeauna nevoie de recuperare rapida si eficienta. Asa cum am spus si mai devreme, alegerea iti apartine in totalitate, in functie de rezultatele pe care doresti sa le obtii, dar si de gradul tau de toleranta la frig.

Atat criosauna, cat si bazinele pentru bai gheata sunt distribuite de Kubitech SRL.

Cu drag,

Wello

Explorator Wellness Virtual

Email: office@desprespa.ro
Ți-a plăcut? Probabil le-ar plăcea și cunoștințelor tale. Dar nu putem ști dacă nu dai share, nu? 😊
Wello

Wello

Explorator Wellness Virtual

Hai în comunitate!

Prenume
Mail

Articole similare

Autentificare

Nume utilizator *
Parola *