Ati decis sa deschideti un Spa. Felicitari! E un domeniu in continua crestere. Dar si un domeniu de recent debut in Romania, in forma Spa-ului modern, asa ca orice ingrijorari in legatura cu o asemenea initiativa sunt perfect justificate. Una majora ar trebui sa fie: unde sa gasesti figura aceea profesionala- Consultantul Spa, care este in masura sa se alature ideilor si preferintelor voastre, sa se angajeze pentru o investitie pe termen lung si intr-un mod care sa nu va iroseasca resursele financiare? Lesne de inteles preocuparea, daca ne gandim ca nu exista o scoala care sa formeze o asemenea figura.
O persoana cu experienta potrivita pentru proiectul vostru este solutia care va permite avantajul competitiv in concurenta cu realitatea.
Sunt mai multe tipuri de Spa profesionisti, fiecare cu particularitatile lui si in masura sa serveasca total sau numai partial in proiectul deschiderii unui Spa.
1. Consultantul Spa 360 de grade. Este persoana de care aveti nevoie la modul absolut. Este in masura sa va ghideze de la inceputul pana la sfarsitul proiectului. Unde il gasiti? O persoana care a condus sau activat in Spa-uri si cunoaste personal toate operatiunile ce asigura buna functionare a unui Spa, cel mai bine unul de 5*****, e foarte potrivita.
Daca a lucrat intr-un Hotel Spa atunci cunoaste si exigentele particulare ce pot aparea intre Spa si diversele departamente- receptia hotelului, restaurant, rezervari. Trebuie sa inteleaga limbajul- P&L- Profit& Pierderi, plan business, marketing.
Experienta lui/ei poate sa fie limitata la un anumit sector specific (de exemplu Mineral Spring Spa sau Day Spa) ori, e si mai bine daca experienta include diverse tipuri de Spa.
2. Specialistul Spa. Este o persoana care are o experienta focalizata pe anumite aspecte ale Spa-ului. Poate fi un specialist in marketing, nutritionist, homeopat, doctor holistic, etc. Acestia pot fi colaboratori ai unui Consultant Spa 360 de grade, grazie experientei specifice sau a unui Director Spa pentru crearea unei noi campanii de marketing, modificarea ofertei de servicii prin crearea unui nou menu etc.
3. Consultant in vanzari/furnizor. Este persoana a carui nume e asociat cu o linie de produse sau echipament Spa. E in masura sa dea raspunsuri detaliate cu privire la produse, echipamente si care sunt foarte importante pentru buna functionare a afacerii Spa. Nu uitati ca scopul lor principal este de a vinde, asa ca sfaturile trebuie interpretate in acest context.
Prima faza, in mod normal, include o analiza a pietii si un studiu de fezabilitate, dezvoltarea conceptului, un business plan si proiectii pe doi ani, o descriere a capitalului cerut pentru proiect. Aceasta faza e foarte importanta pentru realizarea proiectului, independent de faptul ca proiectul ar fi d.p.d.v. economic realizabil.
Analiza de Piata e necesara pentru determinarea conditiilor care ar face spa-ul un succes. Analiza ar trebui facuta chiar inaintea crearii Conceptului de spa, schemei camerelor, tratamentelor signature, preturilor, etc . Nu se pot crea, acestea din urma, fara o cunoastere a pietei. De exemplu- intr-un hotel golf, un concept Thalasso cel mai probabil nu ar fi de succes. Un spa holistic foarte scump nu ar fi profitabil intr-un hotel all inclusive sau intr-un loc cu profil clienti low. Un spa foarte mare va fi costisitor de intretinut si curatat si nu va aduce profitul asteptat intr-un hotel cu capacitate mica si fara o piata locala care sa poata fi un suport pentru venituri, etc
Studiul de Fezabilitate este pentru proiectiile costului de construire si determinarea dimensiunii ideale a spa-ului si numarului de servicii, determinarea numarului de personal pentru operare, identificarea serviciilor mai profitabile.
A doua faza e faza de proiectare si presupune o colaborare cu arhitectul si designerul. Concomitent, se distinge in aceasta faza si o a treia faza – de realizare a sistemelor de operare, cu inginerii, si a operatiunilor. O greseala comuna este selectia de echipamente dupa ce Spa-ul a fost construit. Tot in aceasta faza se creaza menu-ului de servicii oferite; proceduri pentru serviciile din menu, standarde de operare; planul marketing, materialele marketing, se face selectia de personal calificat.
Pre-opening- 1-2 luni, in care personalul se pregateste si capata siguranta necesara sustinerii operatiei. Cosmeticiene, maseuri, kinetoterapeuti, etc au nevoie de training in tratamentele alese si pentru adaptarea calitatilor si aptitudinilor lor la ambientul Spa, in tara nu sunt scoli de Spa. E bine ca expertul Spa sa fie present la deschidere pentru a putea asista in rezolvarea celei mai mici probleme care ar putea sa apara. El poate de asemenea asista cu solutii management si dupa deschidere.
Maria Rendes – Spa Consultant
Telefon: 0727 912 653
Email: maria.rendes@yahoo.com
Spa Consultant Colaborator