In articolul “Studii de piata si fezabilite in SPA” va prezentam ce trebuie sa cuprinda si care este rolul acestor studii pentru un centru spa. Acesta este punctul de plecare pentru definirea conceptului spa, firul conductor pentru dezvoltarea spa-ului. Conceptul este ceea ce transforma un spatiu generic intr-un spa autentic si intrigant. Este forta unificatoare din spatele designului facilitatii, serviciilor si meniurilor, care defineste experienta oaspetelui. Meniurile spa trebuie sa fie o extensie a conceptului si, astfel, au ca rezultat servicii memorabile ca traire, orientate spre rezultat, care genereaza profit.
Spa-urile sunt cea mai ¨fierbinte¨ facilitate din industria hoteliera. Sunt un ¨must –have ¨ pentru hotelurile de 4* si 5*, si acum o facilitate asteptatasi in proprietati mai mici ca hotelurile boutique, pensiuni de lux, ansambluri rezidentiale sau , in viitor, city mall-uri. Cand spatiul pe care il ai la dispozitie este, insa, limitat, trebuie sa fii creativ in legatura cu ceea ce vei folosi in spa-ul creat, si trebuie sastii cum poti extinde experientele specifice in afara celor patru pereti ai unui spa ¨ traditional¨.
Pe de o parte, informatia in legatura cu cei care vor utiliza spatiul respectiv si expectativele lor, cu disponibilitatea de buget si asa mai departe, pe de alta parte, creativitatea de care da dovada consultantul spa in formarea unei idei, pe baza observatiilor studiului.
In faza de creare a conceptului se pun bazele premisei pentru alinierea spa-ului la brand-ul care il va patrona, se stabileste o identitate si o poveste si se constituie ¨rama ¨ pentru arhitectura si designul locatiei. Daca ¨acumularea de informatii de afaceri este de importantavitala pentru cei care se ocupa de performanta financiarasi operationala¨, dupa Julie Garrows , Managing Director, Intelligent Spas, creativitatea este relevantasi in cazul operatorilor de spa care cauta noi modalitati de a imbunatati experientele facilitatii si de a face mai multi bani”.
definirea USP ´s – (unique sales point) – puncte unice de vanzare. Acestea vor fi gasite, analizate si propuse in faza de definire a conceptului, urmand ca apoi sa se dezvolte pachete spa, promotii, marketing si advertising , pornind de la acestea. Pot fi puncte unice de vanzare: echipamente foarte recent aparute pe plan mondial (de ex. Intraceuticals); facilitati de exceptie ca o piscina ludica; posibilitatea de creare de pachete: spa+ hotel + activitati gen golf, calarie, hiking; un terapeut star; o locatie senzationala.
Filozofia de design – avem nevoie ca designul sa fie aliniat cu designul hotelului sau locatiei si sa prezinte o poveste unitara. Putem dezvolta spatii de creatie zen, exotica , de factura moderna sau clasica, spa-uri cu nuante glam, sau create in jurul unei metafore cum ar fi 1001 nopti , cele patru elemente, nopti arabe sau baile romane.
designul si serviciile se vor complementa. Intr-un spatiu de inspiratie orientala se pot desfasura fluid servicii spa ayurveda, se pot include zone de meditatie etc. Importanta este, de asemenea, cautarea si selectarea brandurilor de produse spa corespondente filozofiei de servicii. Se vor avea in vedere includerea de servicii spa-med, instalatii, serviciile ¨ traditionale¨, zona de focus, determinarea experientei oaspetelui.
Servicii Signature si ¨puncte magice¨ – scenografia in servicii. Pot fi servicii Signature tratamente speciale ca masajele Tuina, Lomi Lomi sau Shirodhara, ritualuri ca Javanese Lulur, echipamente ca dusul Vichy sau hammam-ul traditional cu gomaj si masti corporale incluse, cabine spa VIP cu sauna de 2 persoane si zone de servire, includerea de servicii spa speciale ca ritualuri de baie in camera, servirea de Spa Cuisine, crearea unui spa apart in hotel etc.
Stabilirea conceptului operational care sa descrie cum va functiona spa-ul si clubul in cadrul planului concordat, atat din perspectiva oaspetelui cat si din cea a operatorului.
Daca deschizi un spa nou, sau vrei sa adaugi noi oportunitati, e important sa vezi dincolo de traditional. Indiferent de dimensiunea locatiei , un concept spa bazat pe creativitate te va ajuta sa extinzi experienta oaspetelui in spa sau in locatie, saimbunatatesti aceasta experienta, sa gasesti mai multe oportunitati de cross-marketing si sa faci un profit mai bun. Spa este un stil de viata asa ca nu te limita la cabinele de tratament: fii creativ, gaseste solutii noi, locuri neexplorate care inchid franturi de ¨ viata spa¨. Sunt diverse aspecte ale conceptului spa care pot fi integrate pentru o abordare personalizata sau pentru a face facilitatile mai speciale. De exemplu:
Daca nu dispui de mult spatiu, receptia va include obligatoriu zona de retail. Trebuie sa te gandesti intotdeauna sa ai o zona unde sa prezinti produsele; avand in vedere ca acestea sunt profitabile cu minimum de efort vei dori sa extinzi oportunitatile de retail .
Include o zona spa in mall-ul din oras; asigura-te ca este o arie care stimuleaza simturile, si unde clientii se pot ¨juca¨ cu produsele, le pot atinge si testa
Poti crea propria ta linie de produse, pe care sa le folosesti si in tratamente
Foloseste produse din brandul spa ca amenitati in camerele de hotel.
Intr-un hotel, poti vinde produsele spa in minibar sau intr-o tava special amenajata in camera.
Creeaza o pagina de ¨spa pentru acasa¨ pe web–ul tau. Aceasta va genera vanzari si este o unealta de marketing foarte buna.
Flexibilitatea este cuvantul de ordine in ceea ce priveste ariile de tratament, si versatilitatea pentru terapeutii spa.
Foloseste spatiul outdoor pentru activitati fitness de-a lungul anului: hiking, ciclism , inot , alergari, yoga, pilates, ore in grup etc .
Creeaza cabine spa multifunctionale : cabina de tratament poate fi folosita pentru masaje, tratamente corporale. Poti adauga un dus emotional sau o cada de hidroterapie pentru o zona ¨ spa in spa¨
Daca locatia si vremea permit , ofera masaje afara: masaj de energizare la rasarit, masaj de relaxare la apusul soarelui, masaj sub stele etc.
Ofera masaj in scaun la piscina, pe terenul de golf, la centrul de conferinte etc.
Angajeaza personal cu mai multe pregatiri: masaj si tratamente corporale, facial si manichiura /pedichiura, cosmetologie (piele, par si unghii)
Personalul fitness trebuie sa fie certificat si antrenat si ca instructor, personal trainer si specialist in recreere
Personalul trebuie sa ajute in aria de retail, fiind cei mai calificati pentru a raspunde intrebarilor oaspetilor. Pot face tururi spa, promova abonamente si memberships etc.
Toate spatiile de cazare sunt centrate pe a oferi paturi si bai comfortabile astfel incat oaspetii sa aiba un somn placut si o experienta luxoasa in baie.
Am mentionat amenitatile, dar poti include de asemenea, papuci spa de reflexologie – inRomania comunista erau o binecuvantata moda, manusi de loofah, pachete de vitamine, ceaiuri spa etc.
Creeaza un meniu Spa Comfort cu selectie de cd-uri, alegerea pernelor, alegerea produselor de baie, aromatizoare etc. Toate se pot gasi si pe situl hotelului. Bineinteles, camera customizata va avea un pret mai mare
Dusurile pot include componente spa : hidromasaj , optiune de vapori
Ofera un meniu de tratamente in camera: masaje, manichiura, o lista de bai etc.
Tuturor ne place o masa copioasa si un vin bun. Meniul restaurantelor poate include optiuni sanatoase pentru cei care nu vor sa cheltuiasca foarte mult pentru fiecare masa.
Ofera posibilitatea sa aleaga portii mai mici din reteta originala, sau sa poata mixa anumite meniuri
Schimba cateva dintre ingredientele initiale pentru o optiune redusain grasimi si calorii, inspecial pentru meniurile populare
Ofera o lista de bauturi spa: poti include smoothies din fructe de sezon, bauturi nutritive, sau cu proteine pentru mai mult focus , energie etc.
Ofera Spa Cuisine in Spa: chiar daca nu ai un spatiu pentru gatit , poti lucra impreuna cu o firma de catering pentru optiuni sanatoase: Fitness Salad, sushi & sashimi , Power Breakfast , Energy luncheon
In concluzie, conceptul spa, faza determinanta in crearea unui spa, inseamna mult mai mult decat simpla insiruire a caracteristicilor cunoscute, astfel incat nu trebuie sa te ingrijorezi dacanu ai spatiul, sau resursele pentru a construi un spa mare sau ¨traditional¨. Este important sacauti experiente spa multi-dimensionale, tentante, placute, bogate, plurisenzoriale. Daca stii caexista o piata pe care o poti atrage, sau daca doresti sa atragi clienti sensibili la stilul de viataspa, considera ideile si expunerea de mai sus ca mijloace pentru a oferi si integra experiente spa in diverse locatii.
Acest lucru se va reflecta pozitiv asupra centrului tau: pe de o parte oaspetii vor avea o paleta largita de senzatii, pe de alta parte, acest lucru va constitui o ¨bagheta magica¨ de marketing, pentru a familiariza neinitiatii cu multe din elementele unei experiente spa. Cu timpul, vor aprecia terapiile spa mai traditionale si vor deveni oaspeti permanenti, care revin si te recomanda. In acelasi fel, conaisseur-ii vor fi recunoscatori pentru micile placeri si rafinamente pe care le oferi. Un spa se naste in jurul dorintelor clientilor tai prezenti si viitori.
SPA D’Or Consulting
Explorator Wellness Virtual