/
/
Portret Toma Grozavescu – fondator SMARTERS, speaker Conferinta SPA Romania

Portret Toma Grozavescu - fondator SMARTERS, speaker Conferinta SPA Romania

Ultima actualizare în 09 Mar 2023
|
Toma Grozavescu
Toma Grozavescu

A fondat prima agenție de Growth Hacking din Romania când era la student la master. Are clienți cu cifre de afaceri de milioane de Euro, și totuși îi ajută pe toți cei care îi adresează întrebări, pe grupurile SMARTERS de Facebook. Nu doar că le raspunde acolo, pe grup, dar este dispus să stea și în cate o întălnire online cu ei, gratuit, că să-i ajute să deblocheze situația.

Primul contact cu Toma a fost după o întrebare pe care i-am adresat-o pe messenger, după un webinar gratuit. Am ales întâlnire de 15 minute pentru că mi-a fost jenă -l rețin mai mult. Nu terminasem discuția după cele 15 minute, iar Toma nu dădea nici un semn s-ar grăbi. I-am zis am depășit și mi-a răspuns stau liniștită, pentru s-a uitat pe site-ul despreSpa.ro de când i-am scris și și-a dat seama nu vor fi suficiente, așa și-a rezervat mai mult timp.

Și mai mult, nu s-a lăsat până nu a înțeles exact care este miezul problemei, mi-a clarificat-o și mie, și abia apoi mi-a stabilit un plan de acțiune. A rămas -i scriu din nou după ce-l implementez și am primele rezultate.

L-am cunoscut mai bine când am intrat în programul lui de Mentorat. El sub 30 de ani, noi – la o medie de vârstă de cel puțin 45, și categoric toți peste 35. Cu multa răbdare, smerenie, modestie și profesionalism, Toma ne-a îndrumat pas de pas. Și nu doar el, ci întreagă lui echipa.

Cum a început totul?

La 19 ani a descoperit daca încearcă, daca se străduiește, reușește. Oricât de multe lipsuri ar avea: “eram la țară, în vacanța de iarnă. Doar eu și bunicii, părinții erau plecați la munca, în Spania, să poată susține studiile mele și ale surorii mele.

Era seara de Ajun, și după ce am ajutat-o pe bunica să pregătească masa de a doua zi, am mers în camera mea. Stăteam pe pat, în întuneric, și mă uitam la tavan.

Și pentru prima dată de Sărbători nu mă simțeam fericit.

Mă gândeam la facultate, cugetam dacă să renunț la ea sau nu. Mi se părea foarte greu, nu fusesem atent în liceu la materiile care m-ar fi ajutat acum, nu știam nimic despre filosofie, instituții publice sau alte materii pe care le studiam. Aparent să alegi facultatea doar pentru că sună bine nu e o decizie prea bună.

Apoi mi-a fugit gândul la părinți. Mă gândeam că dacă eu nu mă simt fericit fiind acasă, oare ei cum se simt la mii de kilometri depărtare, departe de familie?

Și atunci am luat o decizie. Îmi amintesc și acum gândul „Băi Toma, dacă ei pot să stea singuri la mii de kilometri distanță, să muncească din greu în câmp 6 zile pe săptămână, poți și tu măcar să încerci să faci să meargă facultatea asta înainte să renunți și să le spui că și-au irosit banii acel an”.

Așa că am început să încerc. Lucruri mici, gen să citesc ce ne era recomandat pentru curs. Și am descoperit că (1) de fapt chiar îmi plac majoritatea materiilor și (2) rezultatele au început să se vadă. Chiar îmi amintesc un moment când un profesor a adresat o întrebare din materialele pe care trebuie să le citim, tăcere profundă, și apoi ridic mâna și răspund. Parcă și eu și profesorul am fost surprinși când a spus „Bravo domnule Grozăvescu”. De atunci, oricând ceva e greu, am început să „încerc” și să vezi, toate mi-au reușit.”

Prima agentie de Growth Hacking din Romania

Până la facultate când am început să iau lucrurile mai în serios, nu m-am remarcat niciodată cu nimic. În timpul școlii generale și al liceului eram acolo cu note bune, în top 10 din clasă să zicem, dar niciodată în top 3. Eram un băiat bun… dar cam atât.

Drumul lui Toma spre antreprenoriat și marketing a fost un mix de „de ce nu?” și puțin noroc. Prima dată s-a gândit pornească o clătitărie. Nu singur, ci alături de Marius – coleg de apartament și prieten din copilărie. Așa a început să studieze antreprenoriatul.

Din cărți, participare la evenimente gratuite, tot ce ajungea la el. Ulterior, când au terminat facultatea, știau că nu au baniipornească clătităria, și-atunci s-a gândit macar la master să studieze ceva ce l-ar putea ajuta când porni clătităria.

Efectiv am căutat pe net „ce ai nevoie să fii un antreprenor bun” și marketingul tot apărea. Așa că am mers spre asta. Apoi s-a dovedit că mi se potrivea o mănușă. Îmbina toate pasiunile și înclinațiile mele: nevoia de empatie, psihologie/înțelegerea oamenilor, gândire critică și analitică.

Așa că am început să mă afund în domeniu, citeam enorm, mult mai mult decât cereau cursurile. Pentru că eram membru și în 2 ONG-uri am zis să aplic acolo ce studiam.

Așa am ajuns nu doar să învăț, dar să am și experiență practică.

Între timp am descoperit și conceptul de growth hacking care era ca cireașa de pe tort. Era tot ce-mi plăcea și ceva în plus”.

Când a terminat masterul s-a gândit că are nevoie de mai multă experiență practică.

Dar pe vremea aceea (2015) nu existau atâtea agenții de marketing în Timișoara. A găsit un job de „specialist Google Ads” la una dintre ele, dar nu-și putea imagina o zi în care să facă un singur lucru.

Voiam să fac growth hacking sau ceva similar.

Și într-un moment de ignoranță specific vârstei, am zis „Băi, dacă nu există, de ce să nu o fac eu?”. Așa a apărut ideea unei agenții de growth hacking. Am pornit inițial singur, apoi, cu ajutorul unei finanțări printr-un proiect de suținere a antreprenoriatului în rândul studenților, am avut și ceva banimai iau 2 colegi.

Și-a imaginat vreodată că va porni o afacere?

Până în momentul clătităriei nici nu mi-a trecut prin gând. Și după aceea a fost mai mult așa în glumă, până ce gluma s-a îngroșat și m-am trezit că am SRL și stampilă.”

Toma Grozavescu
Toma Grozavescu

A crescut într-un mediu în care toată lumea îi spunea că ai nevoie de o meserie sigura: „Fă-te polițist, doctor, ceva în genul. Cred că unul dintre cele mai fericite momente pentru mama mea a fost când i-am spus că mă gândesc să devin notar. N-am fost niciodată entuziasmat de nici una din acele opțiuni, dar tot în zona aceea căutam”.

Politolog ca formare, marketer și antreprenor ca alegere, cu interese și pasiuni variate, Toma e un om curios: vrea înțeleagă cum gândesc oamenii și cum funcționează lumea.

Pentru el, totul se învârte în jurul oamenilor: „sunt curios de ei, de cum gândesc, cum iau deciziile. Îmi pasă de oameni și de omenire, și motivează faptul pot aduce un impact pozitiv în viața oamenilor.”

I se pare stimulant ceea ce face, pentru că este complex: „E un exemplu bun de „Teoria haosului” unde o mică acțiune aici poate duce la ramificații importante într-o altă parte. Deși uneori e obositor, îmi place că mereu apare ceva nou, nu ajungi să te plictisești. Îmi place că mă obligă să rămân mereu activ, la zi, să continui să învăț. Practic „on top of my game”. Îl incita progresul și sentimentul de bucurie când: „mă prind” de ceva sau înțeleg cum funcționează ceva.”

Îl motivează să arate că se poate, că putem duce o viață mai aproape de ceea ce ne imaginăm și ne dorim „dacă ne asumăm că o mare parte din control și influență sunt în mâinile noastre.

Care consideri sunt punctele tale forte care te ajuta dezvolți atât SMARTERS cât și business-urile clienților voștri?

Nu neapărat în ordinea importanței:

  • Capacitatea de analiză și găsit tipare.
  • Curiozitatea și dorința de învățare continuă. Devin ușor obsedat de lucruri.
  • Disciplina de a mă ține de ceva chiar dacă la un moment e greu sau pare plictisitor.
Toma Grozavescu
Toma Grozavescu

Care sunt cele mai importante lucruri pe care le-ai invatat despre tine din business?

Puțini oameni mă pot „outwork-ui”, pot munci mai mult decât mine. Am preluat această disciplină a muncii din familie și efectiv faptul că ceva e greu efectiv nu contează pentru mine. Mă triggăruie puțin când aud pe alții că „e greu”. Efectiv pentru mine nu e un criteriu în luarea deciziilor.

Îmi pasă de oameni. M-am bucurat să văd că și atunci când sunt sume mari pe masă, valorile și oamenii sunt pe primul loc pentru mine. Am renunțat la proiecte mari pentru că transformau SMARTERS într-un loc de muncă neplăcut. Nu am intrat în proiecte potențial foarte profitabile când considerampersoana de cealaltă parte nu are valori sănătoase sau acele produse ar face rău oamenilor.

Care este cea mai mare satisfactie pe care ai avut-o legata activitatea ta?

Sunt puține proiecte în cei aproape 8 ani de când am pornit agenția când să vină o altă agenție în urma noastră și să facă o treabă mai bună decât noi pe zona/serviciul principal pe care am avut colaborarea.

În ultimii ani am început să aud des „Dacă tu/voi nu reușiți, asta înseamnă că nu se poate”. Sunt bucuros și mă simt responsabil de faptul că oamenii au încredere în noi că facem tot posibilul să reușim ce ne-am propus.

Dar cea mai mare realizare?

Toma Grozavescu
Toma Grozavescu

Că am reușit să construiesc ce mi-am propus de la început: o companie unde oamenii să vină cu drag la lucru. Unde munca e împlinitoare și nu te trezești cu gândul „Vai, o altă zi de muncă”.

Și în general simtmi-am construit o mică lume a mea unde aud foarte rar că „nu se poate”, unde lumea nu se plânge, ci se întreabă ce/cum să facă.

Care consideri ca a fost cel mai mare succes al tau pe plan personal?

Toma Grozavescu
Toma Grozavescu

În timpul masterului mi-am definit pentru prima dată scopul în viață și mi-am stabilit obiective pe termen lung. Deja prin 2020/2021 majoritatea erau bifate, cu mult timp înainte de termen.

Cea mai recenta incercare prin care ai trecut si te-a definit ca om?

A venit chiar din succesul atingerii obiectivelor înainte de termen și construirea unei companii unde oamenii să vină la muncă cu drag.

Anul trecut o colegă mi-a spus că vrea să îmbătrânească alături de noi și în paralel s-au mai întâmplat și alte lucruri bune.

Și apoi m-am trezit: Ok, ai reușit ce ți-ai propus. Acum ce? Un sentiment grozav în primă fază, să-ți atingi un obiectiv important în viață, unul înfricoșător la timp scurt că acum nu mai știi exact pentru ce te trezeșți dimineața.

Și chiar câteva luni s-a simțit această lipsă de direcție pentru că nu voiam să-mi stabilesc alte obiective doar de dragul de a le stabili. Știam ce era important pentru mine și erau lucrurile pe care le scrisesem cu ani în urmă.

Soluția a fost să schimb modul în care măsor acel lucru. De exemplu, am realizat că „o companie la care să vii cu drag în fiecare zi” e o definiție incompletă. Dacă sunt 3 persoane care lucrează pentru acea companie, sau deservește un număr mic de oameni, nu se simte și cum aș fi reușit acele lucruri.

Practic ce am făcut a fost să găsesc alți indicatori mai specifici și mai mari prin care să măsor atingerea obiectivelor. Jocul a reînceput.

Toma Grozavescu
Toma Grozavescu

Care este cel mai frumos lucru care ti s-a intamplat pana acum?

Daca e aleg unul e momentul în care o colegă mi-a zis vrea iasă la pensie de la SMARTERS (ea având în jur de 30 de ani).

Dar așa sunt multe mici și spontante, acestea îmi plac cel mai mult, de la oameni care trimit un mesaj de mulțumire pentru un video sau un articol care i-a ajutat, la un gest frumos de la un om necunoscut pe strada sau la coada la supermarket.

Toma Grozavescu
Toma Grozavescu

Care este lecția pe care ai învățat-o  în cel mai dur mod?

Toma Grozavescu
Toma Grozavescu

Am primit o lecție din business: despre importanța sănătății financiare a unei companii și despre impactul întârziat al crizelor.

Când a venit pandemia ne-a prins destul de pregătiți. Aveam bani în bancă pentru câteva luni, nu aveam costuri inutile, eram poziționați destul de bine cu serviciile pe care le ofeream.

Însă, pentru că nu știam ce urmează să se întâmple, timp de câteva luni am fost aproape paranoic. Aveam grijă la fiecare leu cheltuit și deși deja aveam operațiuni destul de eficiente, am căutat moduri să le facem și mai eficiente.

Și deși câțiva clienți au fost grav afectați de lockdown, în 2-3 luni stăteam foarte bine, chiar mai bine decât înainte de începerea pandemiei. Următoarele luni, cu toate lucrurile care s-au mutat online, au însemnat rezultate și mai bune din toate punctele de vedere.

Pentru că părea că nu mai vine nici o criză economică, am început să slăbesc cureaua.

Am început să investim în proiecte pe termen lung și foarte lung. Am început să nu mai facem multe lucruri in-house pentru propriile proiecte și să apelăm la experți externi (care erau mult mai scumpi decât dacă am fi făcut noi).

Am început să luăm oameni talentați chiar dacă nu aveam neapărat o poziție deschisă. La cum creșteam, în 2-3 luni urma să avem nevoie.

Ei bine, fără să-mi dau seama, cheltuielile au început să crească enorm. Dar stăteam pe o grămadă de bani așa că nu am observat.

Apoi creșterea s-a oprit și a început să se transforme într-o contractare a pieței. Până să-mi dau seama eram pe cash flow negativ.

Deși sună ca ceva obiectiv și că se rezolvă din pix, pentru mine a fost unul dintre cele mai greu de rezolvat lucruri în business. Pentru că nu e doar de a opri niște cheltuieli și crește niște încasări, trebuie prima dată să oprești trendurile negative și apoi apoi poți începe iar să crești. Și aparent uneori aceste trenduri sunt greu, foarte greu de inversat.

Au fost câteva luni groaznice, în care a trebuit să învăț mai multe despre finanțe și contabilitate decât în toată cariera. Am ajuns chiar să ne despărțim de 2 colegi de care nu ne-am fi despărțit în mod normal.

Încă nu știu exact care e lecția, poate că banii contează în business, chiar dacă nu pentru tine personal sunt importanți pentru bunăstarea tuturor așa că urmărește-i și nici nu te apropia de linia roșie.

Dar cum a fost pentru tine perioada pandemiei?

Toma Grozavescu
Toma Grozavescu

A fost una din cele mai intense perioade din viața mea, și personal și profesional.

La început s-a simțit haotic pentru că m-a scos din modul obișnuit de funcționare. Nu mai mergeam la birou, lucram de acasă. Și așa cum aveam să descopăr rapid, trebuie să faci lucrurile diferit când nu mai ești fizic cu oamenii într-o cameră. Trebuie să fii proactiv în a crea momente de spontaneitate.

Tot atunci m-am mutat și cu prietena și după ce din clasa a 10-a am locuit aproape tot timpul singur, a trebuit să mă adaptez la avea pe cineva aproape tot timpul acolo.

De asemenea, pandemia a însemnat o accelerare a ce și cum făceam. Fiind o companie în primul rând digitală, pandemia ne-a ridicat pe un val/mic tsunami și a trebuit să vedem rapid cum să navigăm să continuăm creșterea și să nu întrăm într-o stâncă.

După ce am acceptat că nu mai pot să mă leg de cum erau lucrurile și trebuie să mă adaptez, a venit o altă perioadă de creștere accelerată, iarăși și personal și profesional.

Am descoperit și avantajele de a avea un

partener de viață cu care să împarți casa, am început să culegem roadele muncii de la distanță (am început să avem colegi din toată țara, nu mai eram limitați doar la cei din Timișoara).

Ce te deranjează cel mai mult la societate în general

Faptul că ne plângem de lucrurile care nu merg/ne deranjează, dar nu facem nimic pentru a le schimba. Că nu acceptăm că majoritatea lucrurilor din viață depind de noi și chiar dacă nu putem controla totul, putem influența multe.

Ce-ti aduce bucurie, implinire?

Enorm de multe lucruri, aproape orice. Am capacitatea aceasta de a mă bucura și entuziasma de aproape orice.

Dar lucrurile care mă fac cel mai bucuros/împlinit sunt:

  • Când aduc impact pozitiv în viața altora/când cineva îmi spune că l-am ajutat.
  • Când am momente de „Aha!” și înțeleg de ce s-a întâmplat ceva/cum funcționează un lucru.
  • Timpul petrecut cu prietenii și familia. Când pur și simplu stăm la un pahar de vorbă și filosofăm despre tot și toate.
  • Când văd că un lucru pe care l-am creat de la 0 începe să „meargă”. Că e vorba de o afacere, o piesă de conținut sau altceva, mă simt împlinit când am creat ceva ce nu era înainte acolo și acum aduce un impact pozitiv pentru cineva.
  • Când citesc, învăț și explorez.

    Toma Grozavescu
    Toma Grozavescu

Care sunt fricile tale?

  • Să fac sau să pățesc ceva care să-mi afecteze mintea/judecata și practic liberul arbitru.
  • Să se întâmple ceva care să mă facă să-mi pierd încredere/iubirea față de umanitate.

    Toma Grozavescu
    Toma Grozavescu

Ce visezi să faci și încă n-ai reușit – dar este in plan?      

Să pun bazele unei organizații care să prospere chiar și după ce eu nu mai sunt implicat.

Toma Grozavescu
Toma Grozavescu

Ce mesaj ai vrea sa transmiti lumii întregi?    

Fii realist. Cere imposibilul.

Toma Grozavescu
Toma Grozavescu

Cu drag,

Ioana Marian

Fondator despreSpa.ro

Email: office@desprespa.ro
Portret Toma Grozavescu – fondator SMARTERS, speaker Conferinta SPA Romania
Ți-a plăcut? Probabil le-ar plăcea și cunoștințelor tale. Dar nu putem ști dacă nu dai share, nu? 😊
Ioana Marian

Ioana Marian

Fondator despreSpa.ro

Hai în comunitate!

Prenume
Mail

Articole similare

Autentificare

Nume utilizator *
Parola *