Larisei ii pasa de oameni si de starea lor de bine. Considera ca oricat de mici ne credem in universul asta, cu totii avem un rol insemnat. Iar menirea ei este sa faca bine pe unde trece. Inca de la 23 de ani tot ce isi dorea era sa lucreze cu oameni prin oameni, ceea ce a si facut.
A invatat sa aiba rabdare mai intai cu ea, apoi cu cei din jur. A inteles ca interiorul ne modeleaza exteriorul si ca nu poți construi in viața ceva cu adevarat solid si cu impact benefic asupra altor oameni, daca nu ai curajul sa-ți explorezi periodic și temeinic propria persoana. Viata i-a dovedit ca daca nu si-ar fi antrenat suficient inteligenta emotionala si cunoasterea de sine, nu ar fi ajuns prea departe exclusiv cu inteligenta preponderent cognitiva.
Pe la sfarsitul liceului inainte de a opta pentru Kineto a cochetat cu psihologia dar ulterior s-a bucurat ca a ales un domeniu atat de vast si complex ca wellness-ul pentru ca i-a oferit posibilitatea sa-si puna in practica abilitatile sa facă oamenii sa se simta mai bine in toate cele 3 dimensiuni ale fiintei lor: fizic, psihic si emotional.
La Facultatea de Educatie Fizica si Sport, sectia Kinetoterapie a avut parte de colegi si profesori extraordinari. Au devenit marea ei familie de oameni minunati, unii cu menirea de ghizi, formatori, altii de mentori, altii au ramas prieteni de suflet si le este recunoscatoare fiecaruia in parte pentru rolul pe care l-au avut asupra ei.
„Inca de pe bancile facultatii trimiteam intentii si ganduri in univers sa plec din tara, sa explorez alte culturi, natii, modele de viata, sa imi ating potentialul maxim de dezvoltare umana si profesionala. Nu stiam ce imi rezerva destinul, ma avantam in necunoscut dar tocmai in asta consta taria de caracter si increderea in tine ca profesionist, sa te pregatesti asiduu iar cand oportunitatea apare, sa nu o ratezi”
In 2002, la o luna dupa absolvirea facultatii s-a ivit o oportunitate de spa terapeut in strainatate ca parte din echipa de deschidere a Jordan Valley Marriott. Impinsa de un inger cu chip uman, și-a trimis CV-ul.
Deja uitase de acest job, pentru ca trecusera vreo 6 saptamani de la depunerea candidaturii, cand a fost contactata. Dupa mai multe teste si interviuri, a fost selectata alaturi de alti 3 kinetoterapeuti si 4 doctori. Au beneficiat de pregatirea oferita de brandul de cosmetice Espa (UK) si au lansat unul dintre cele mai frumoase hoteluri si spa la Marea Moarta, în Iordania.
Espa este recunoscuta mondial ca una dintre cele mai importante marci de spa și de ingrijire a pielii din lume. Viziunea lor inspirationala si abordarea inovatoare continua sa modeleze si azi industria spa de lux.
„Cred in puterea divinitatii si misiunii personale, iar chemarea mea spre domeniul spa nu a fost intamplatoare.
Sincer, acesta a fost piatra mea de temelie pentru calatoria in cele 9 tari unde am lucrat si trait pana in 2020. In acest parcurs profesional am cunoscut oameni cu suflet mare, lideri consacrati care m-au inspirat si m-au determinat sa imi doresc si eu sa ma autodepasesc.
Restul calatoriei nu este decat o istorie a realizarii de sine, o insiruire de experiente bogate de viata, de urmare de cursuri de specializari ( pe partea de tehnici si terapii de baza, spa admin, spa business si management, profesoara de yoga etc.) Nu am nici o indoiala ca acolo sus cineva ne vegheaza si ne calauzeste pasii sa ne indeplinim menirea.
Am progresat din pasiune pentru acest domeniu dar cu multa perseverenta si constientizarea lucrului bine facut”.
Astazi, dupa 20 de ani de la terminarea facultatii, Larisa este terapeut, Spa manager, director, speaker international, membru al juriului in concursuri nationale si internationale de Spa, Mentor Spa.
„Inevitabil port cu mine amprenta si oglindirea, ’’celor 7 ani de acasa’’, in plus a formarii mele educationale – empatia si grija fata de oameni, fiind kinetoterapeut de profesie – dar imi place sa cred ca in mare parte sunt rezultatul cumulului de munca, ambitie, pasiune si investitie personala care m-au slefuit profund…am inteles ca in Univers exista un echilibru si legea rezonantei, noi atragem in jurul nostru ceea ce emitem si incerc sa ma conduc dupa aceste legi ale universului.”
A reusit sa devina o personalitate in lumea spa internationala cu ajutorul tariei de caracter si cu cunostintele solide pe le care are. Poate sa duca la bun sfarsit un proiect indiferent de provocari: „crede-ma ca in Spa factorul surpriza este inca la cote inalte mai ales in Romania… adesea se apeleaza la un Consultant Spa dupa ce deja, din pacate, s-au comis greseli grave de proiectare si executia constructiilor, fie alocarea si divizarea gresita a facilitatilor de spa, fie un flow gresit al clientului etc. Inca se merge pe ideea extrem de falsa asa comuna noua romanilor ca suntem prea buni si ne pricepem la tot si la toate 🙂 ”
De asemenea meticulozitatea sa puna la punct totul pana la cel mai mic detaliu i-a servit mult. Insista pe detaliile de fond pentru ca ele fac diferenta dintre un spa banal si unul de exceptie. „Cand consider crearea unui spa pe langa pilonii cei mai importanti precum concept, locatie, prospectarea clientelei, design, menu etc. acord o importanta deosebita sustenabilitatii, feeling-ului si energiilor acelui spa. In plus acel centru trebuie sa aiba un impact pozitiv la nivelul intregii comunitati prin propagarea ideii de sanatate, sa se contopeasca cu autenticitatea locului, cu traditii, practici si obiceiuri locale”.
Am cunoscut-o pe Larisa in 2015, cand pregateam SPA Business Networking Event. Am inceput sa colaboram strans pentru Global Wellness Day din acel an – care a fost si prima editie din Romania, si ulterior Larisa ne-a fost alaturi atat ca speaker la alte evenimente spa pe care le-am organizat de-a lungul anilor, cat si ca membru al juriului spa in 2019 cand am acordat alaturi de OPTBR, Premiile Industriei Balneo si Spa in Romania, sustinuti si de European SPA Association.
Din 2020 ne-a ajutat enorm cand a acceptat sa fie si Mentor in Programul de Mentorat in Spa Management, dar si trainer de Spa Business. Fiecare spa manager care a interactionat cu ea, a devenit o alta persoana. Le-a insuflat dorinta sa-si aprofundeze know-how-ul in domeniu, sa exploreze idei noi, sa descopere fatade ale spa managementului la care nici nu se gandeau inainte. Mi-au marturisit ca si azi, dupa multe luni de la curs sau programul de mentorat, tin legatura constant cu Larisa si le ofera in continuare sprijin si suport ori de cate ori apeleaza la ea.
Larisa este unul dintre oamenii care daruiesc timp, sfaturi, cunoștințe, sprijin si iubire.
Consider ca fiecare job si respectiv proiect in diverse locatii incepand cu Iordania, Scotia, Dubai, Insulele Canalului, (Jersey), Grecia, Turcia, Romania, Elvetia, Egypt, nu numai ca mi-au rotunjit cunostintele de management, de leadership, de specialist in terapii si wellness dar cu adevarat mi-au oferit lectii de viata de netagaduit.
Expertiza si abilitațile de spa business mi s-au dezvoltat lucrand ca terapeut, trainer, manager, director, lector, international judge, mentor etc cu branduri premium cum ar fi Marriott, Starwood, Jumeirah, Swissotel, Fairmont / Accor, Four Seasons precum si cu importante lanțuri de cosmetica (Espa, Aromatherapy Associates, Cinq Mondes, Kerstin Florian, Valmont, BR, Dr. Burgener, etc)
Bineinteles ca nimeni nu mi-a intins un covor rosu inainte, ci totul a trebuit sa obtin prin munca, creativitate, zile interminabile lucrate in spa cu multe momente de melt down si incarcare emotionala. Exista un mare paradox aici pe care mi l-am asumat – desi un centru de wellness are menirea sa relaxeze si sa destreseze clientii, in spatele scenei este cu adevarat o piesa de teatru tragicomedie, pe langa presiunea financiara inerenta job-ului:
Stiu ca aceste intamplari par exagerari dar asta este chiar nimic fata de ce provocari intampina un Director de Spa: este si mama, tata, politist, vindecator, etc si cam tot ce presupune un rol polivalent, dar tocmai in asta consta frumusetea job-ului. Sa fii cu adevarat uns cu toate alifiile cum s-ar zice, puternic, autentic, deschis si pregatit sa infrunti orice dificultate.
Pe principiile astea ar trebui sa se fondeze si sistemul nostru de invatamant primar, ala timpuriu, cum sa creeze oameni cu coloana vertebrala, independenti, buni, puternici fizic, maturi emotional, nu tonele de teorie redundante care nu folosesc la mai nimic.
Am invatat ca intr-un proiect trebuie intotdeauna sa fiu eu 100%, realista, fara masti si fara pretentii false, iar satisfactia mea profesionala a venit nu atunci cand mi-am atins obiectivul de a ajunge un director spa de talie internationala, ci cand i-am sustinut pe colegii din diverse locatii sa creasca in rolurile lor, sa-si autodepaseasca fricile de esec si lipsa de incredere in abilitatile lor – abia atunci am simtit cu adevarat ca pot face o diferenta in viata oamenilor.
Toate aceste experiente m-au format in primul rand ca profesionist, dar mai ales ca om caruia ii pasa de oameni si buna stare a lor.
In scurtul timp cat am revenit in Romania, am colaborat cu Hotel Europa Eforie Nord, Crowne Plaza Bucuresti, Autograph Marmorosh Bucuresti dar de asemenea am fost implicata in alte proiecte mai mici de formare.
In plus am fructificat acest timp organizand cursuri de management si spa business ca trainer despreSpa.ro, impartasind cat mai mult din experienta mea profesionala tuturor celor interesati de afacerile de spa, de calitatea serviciilor, de excelenta in terapiile de prevenire si cele de infrumusetare.
Trebuie sa recunoastem ca exista o nevoie acuta de a forma specialisti de spa la noi in Romania dar de asemenea si o lipsa chiar mai acuta a investitorilor/managerilor de a-si incuraja si sustine angajatii sa se dezvolte.
La inceputul carierei aveam tendinta sa ma compar cu realizarile altor specialisti din domeniu, ulterior am realizat ca lupta pe care o duc trebuie sa fie cu mine, sa ma eliberez de ego, frustrari, tensiuni, dezamagiri si critici inutile, sa imi accept anumite neajunsuri si mai ales sa ma eliberez din capcana gandurilor mele, doar atunci am reusit sa imi ating obiectivele profesionale. Viata este un flux, nimic nu ramane la fel, iar daca facem greseala de a fi intepeniti in trecut vom ramane intepeniti si in viitor.
In plus am respectat negresit regula de 3P servindu-mi drept calauza cam in toate deciziile importante pe care le luam la serviciu: People, Profit and Planet.
Atunci cand am ocazia sa conceptualizez spa-ul in intregime iar tot ce inseamna servicii, meniu de tratamente, elemente de design, facilitati, atmosfera si cele 5 simturi, sa formeze o sinergie frumoasa, un cerc complet si complex in jurul ’’ADN-ului ’’, care este clientul si nevoile sale reale.
Nu de putine ori am refuzat proiecte de consultanta deoarece nu am rezonat cu mentalitatea unor patroni care nu aveau nici o treaba nici cu interesul de a crea bine in jurul lor ci pur si simplu de a stoarce bani din piatra seaca si ca atare prefer sa nu ma implic in astfel de colaborari decat sa fac lucrurile cu jumatate de masura.
Sunt de parere ca si in afacerea de spa ca si in viata de zi cu zi trebuie sa fie un echilibru, nu te poti astepta ca neavand intentii bune de la inceput, mai apoi sa primesti rezultate bune, nu, este evident, sunt legile universului a Corespondentei, a Cauzei si Efectului.
Suna idealist dar daca toti am fi motivati si de factori intrinseci nu numai de variabilele externe, ale materialismului, ale aparentelor, probabil am putea crea o lume cu substanta, mai deschisa, mai toleranta si mai incapatoare pentru toti.
Ma motiveaza bucuria sincera a oamenilor cand duc la bun sfarsit un proiect, fie el personal dar si profesional.
Ma mai motiveaza sa stiu ca atunci cand imi investesc timpul si energia in anumiti oameni si ei la randul lor le dau mai departe, asa ca o responsabilitate morala mai degraba.
Am avut multe bucurii mici dar insemnate lucrand in acest domeniu.
Lumea spa-ului si al wellness-ului, precum insasi notiunea de ospitalitate se fondeaza pe satisfactie si placerea de a oferi, a cauta incontinuu sa iti intelegi clientul, client care este unic, cu nevoi personalizate…balsamul sufletului meu era cand vedeam zambetul pe buzele clientilor la sfarsitul unei experiente spa exprimandu-si recunostinta si bucuria sincera ca au petrecut un timp minunat in centrul wellness.
Imi amintesc cu nostalgie de cateva exemple de marinimie si recunostinta: cum in Iordania Managerul General si familia sa au organizat Sarbatorile de Craciun la ei acasa special pentru noi cei 8 romani, cum in Istanbul o doamna in varsta mi-a daruit o patura crosetata cu manutele ei si mi-a spus ca atunci cand ma simt obosita si infrigurata cum ea se simtise inainte de a veni in spa, sa ma acopar cu patura ei, cum terapeutele mele ma invitau la cina si (desi ele mancau foarte condimentat de regula) gateau toate preparatele asiatice necondimentate numai ca sa ma surprinda placut.
In Sharm el Sheikh o doamna dupa ce m-am ocupat de programul ei in spa mi-a daruit o iconita spunandu-mi ca imi va purta noroc sa ma tina sanatoasa ca sa pot ajuta oamenii cat mai mult timp.
De ce v-am enumerat aceste exemple banale de altfel, pentru a ma face inteleasa ca indiferent in ce domeniu lucram daca facem lucrurile bine, corect si din suflet, acestea daruri se vor intoarce inzecit catre noi sub o forma sau alta.
A fost acel wake up call cand am realizat ca nu sunt definita de cariera profesionala in intregime, ci munca este numai o particica din acest TOT UNITAR care sunt EU, iar persoana iubita, pasiunile vietii, familia, prietenii etc. au un rol de neinlocuit in fericirea si echilibrul meu interior.
Totusi, cel mai tare inca ma impresioneaza acele momente in care imi scriu fostii angajati dupa 5,10, 15 ani si imi multumesc din suflet ca i-am sustinut in traiectoria lor profesionala si ca le-am schimbat viata in mai bine. Iar acum ei fiind la randul lor realizati profesional ma face sa cred ca de fapt acest efect domino poate transforma vieti pe mai departe.
Imi este tare greu sa ma limitez la o intamplare anume, am fost suficient de norocoasa sa asist la multe momente de reusita, sa vars multe lacrimi de fericire dar si de tristete si mai ales sa primesc multe imbratisari si strangeri de mana fie ca am absolvit un curs cu brio, fie ca am catalizat o echipa sa functioneze la nivel exceptional, fie ca am dat aripi unei afaceri, fie ca am oferit premii de excelenta, fie ca am facut parte din juriu de spa deci motive de succes nu au lipsit …dar mai presus de tot, am inteles ca asta presupune sa sadim samburi frumosi de reusita la un moment oportun si sa ne rugam ca ei sa dea roade la un moment dat.
Cu alte cuvinte cred ca succesul meu constant s-a datorat in primul rand succesului oamenilor cu care ma inconjuram. Multumirea superiorilor dar si satisfactia angajatilor mei erau motorul meu de cautare si motto-ul de functionare la un nivel inalt.
Nu am avut incercari majore care mi-au marcat existenta, dar da provocari au fost tot timpul. Poate cea mai emotionala incercare a fost cand fiind unicul copil mi-am lasat parintii in tara iar eu mi-am luat zborul din cuibul meu, simplu dar comfortabil de altfel. In acel moment desi imi doream independenta, am plecat cu inima stransa iar in aeroport cand imi luam ramas bun de la ai mei parinti, cu lacrimi in ochi mi-am promis ca voi face tot ce imi sta in putinta sa devin cea mai buna versiune a mea ca sa ii fac mandri pe cei dragi mie.
Viata m-a tratat cu blandete si consideratie dar si cu oprelisti pe alocuri, insa lucrand in medii diverse cu echipe multinationale, cel mai mult m-au influentat in bine atitudinile si comportamentul oamenilor din Tailanda, Filipine, Indonezia, Japonia, Malaezia. Sunt oameni atat de simpli, dar puri, deschisi la suflet, cu multa dragoste neconditionata de oferit care mi-au aratat importanta clipei de ’’aici si acum’’, nu trecutul si nici viitorul.
Ca am trait frumos si demn pana acum si am avut sansa sa leg prietenii cu oameni si locuri cum putini au norocul sa intalneasca, cu adevarat binecuvantate indiferent in ce colt al lumii m-am aflat.
Lectia pe care cam tarziu mi-am asimilat-o este ca desi multi in jurul nostru au nevoie de un umar de sprijin, sau pur si simplu de o nevoie de schimbare, iar atunci cand incerci sa le oferi acel sprijin, nu sunt pregatiti sa accepte faptul ca mai intai ei trebuie sa se schimbe pentru a lasa forta buna a naturii sa isi faca providenta. Schimbarea in bine nu are cum sa fie tot timpul initiata din exterior ci cel mai des se naste din stradaniile tale, ea incepe cu TINE.
Cu alte cuvinte, am invatat sa nu intru cu bocancii in sufletul omului, ci cand este el/ea pregatit (a) sa isi deschida sufletul sunt si eu dispusa sa imi ofer suportul etc.
Pentru multi yoga este o simpla retragere din viata haotica si ocupata, pentru mine Hatha yoga este mai mult un stil de viata, unul inclinat curateniei sufletesti si a unei discipline fizice. Pe langa asanele clasice cu efectul de intarire a corpului, imbin tehnici controlate de respiratie, concentrare, autocunoastere, constientizare de sine, abilitati si de forta mintii.
Demult am cochetat cu ideea de a patrunde in tainele practii yoga dar momentul a aparut in 2017, cand la serviciu aveam responsabilitate mare, ma simteam obosita, devitalizata, si m-am hotarat sa urmez aceasta cale pentru mine dar si pentru cei din jur.
Am devenit profesoara de Yoga ( Grecia) pentru adulti iar mai tarziu am urmat un alt curs de specializare ( Elvetia) pentru copii. Fara nici un dubiu, mi-am urmat instinctul si nu am avut decat de castigat in urma acestei porniri de cunoastere si de autodescoperire. De atunci nu ratez nici o oportunitate sa indemn oamenii catre miscare, natura, metode de relaxare etc.
In general cred ca a fost o perioada tumultoasa ca pentru multi altii, nu demna de laude sau ridicari in slavi dar pentru mine desi din punct de vedere profesional a fost mai putin activa pe partea de consultanta, pe plan personal, fiind o perioada care a necesitat mai multe activitati spirituale, de contamplare, exercitii de explorare in adancul sufletului am reusit sa imi duc proiectele de suflet la bun sfarsit si sa imi mentin spiritul la un nivel inalt. Printre aceste realizari se numara lansarea cartii YOGA PENTRU PITICI SI PARINTI, renovarea si pregatirea unei cabane de retreat la munte etc.
Ca ne pierdem din ce in ce mai mult valorile, etica si moralitatea…ca generatiile mai tinere nu au modele demne de urmat fiind spalati pe creier de atitudini obscene, vulgare, false valori si ignoranta…ca nu vor mai apuca sa inteleaga ce inseamna sa iti petreci vacantele si sarbatorile la bunici, ca superficialitatea a luat locul unor idei, practici de substanta, ca suntem subjugati de materialism, tehnologie excesiva si oameni triviali si mai ales ca desi stim ce ne implineste ca fiinte umane si superior inteligente, insistam sa ignoram ce ne face mai buni, mai umili si mai fericiti.
Imi este dor de traditiile autentice, de batrani si de timpurile cand ne adunam in numar mare in jurul mesei, este cu adevarat un pacat ca tinerii de azi nu mai traiesc atat de frumos.
Cand vine vorba strict despre spa-uri, ma repet, ma deranjeaza lipsa de implicare in a investi in formarea continua a terapeutilor si intregii echipe pe de o parte, iar pe de alta parte pretentiile nefondate catre ei in a maximiza oportunitatile de vanzare a tratamentelor sau a produselor retail in conditiile in care in unele spa-uri in Romania nu s-a investit nici macar o ora de un training formal.
Este absurd sa nu ii oferim acelui om resursele necesare de instruire dar in acelasi timp sa avem asteptari ca el sa fie cheia succesului. Aici inca ne luptam cu o mentalitate depasita si non productiva.
Ma mai deranjeaza lacomia in general si lipsa de echitate, mai ales cand capata dimensiuni exagerate. In spa se poate traduce prin forjarea la maxim a terapeutilor punandu-i sa execute de exemplu cate 8-9 masaje de o ora la rand, sau ore suplimentare pana la 12, 13 ore pe tura, atunci cand le impunem oamenilor sa lucreze cu resurse insuficiente si echipamente nesigure, cand lucreaza fara pauze sau cand nu vad lumina soarelui toata ziua. E drept ca se intampla din ce in ce mai rar, dar mi-as dori sa nu mai auzim de astfel de cazuri.
Ma intristeaza lipsa de o formare specializata a managerilor generali cand vine vorba de spa, dar mai ales diminuarea statutului si importanta spa-ului ca departament intr-un hotel. La noi in tara ii numeri pe degete pe Managerii de hoteluri care s-au specializat pe afacerile de spa si au incercat sa inteleaga ca adevarat lumea complexa a unui centru spa si wellness.
Nu ma surprinde faptul ca cele mai multe asa-zise spa-uri de hotel din Romania nu sunt profitabile, sau ca nu se reuseste retinerea, motivarea si coeziunea echipei, dupa parerea mea schimbarea in bine va aparea doar atunci cand managerii se vor specializa pe ceea ce conduc, doar atunci cand vor deveni lideri cu un stil de management aplicabil timpurilor si oamenilor de azi, cand se va investi in angajati si sunt remunerati corect, dar mai ales cand se va oferi un echilibru in viata lor profesionala si cea personala.
Un centru spa ca oricare alt model de business trebuie sa aiba reguli de functionare, standarde, proceduri si mai ales compensatii si beneficii si inca unele actualizate in fiecare an, atunci cand iti platesti angajatii bazat pe abilitatile lor, si esti echitabil, automat si retentia de angajati performanti va fi mai mare.
Sa vad cat mai multi oameni ca sunt impliniti sufleteste, cu adevarat bine in pielea lor si lipsiti de stress-ul inutil, panici, frici si griji.
Imi plac nespus calatoriile, petrecerea timpului in natura, cu animalute, cu persoane dragi, explorand muntii, apreciind noi experiente senzoriale. Si imi place sa practic Yoga, pe care am descoperit-o in calatoria mea existentiala si a maturitatii spirituale. M-am lamurit cat este de puternica practica ei in simbioza cu natura, dar mai ales ce capacitate extraordinara are de a-mi imbunatati cariera, relatiile, capacitatea de a avea perceptii clare in tot ce ma inconjoara.
Ca devenim usor, usor, indolenti si inumani si ca ne pierdem bruma de bunatate, compasiune, iubire si blandete neconditionata.
Astazi, spa-urile nu ar mai trebui sa insumeze numai tratamente de rasfat sau simple terapii de infrumusetare ci ar trebui sa poata raspunde prompt majoritații dorințelor si problemelor unei generații mai in varsta care se asteapta sa beneficieze de servicii suplimentare de relaxare, terapii antidurere, de rejuvenare .
De asemenea in viitorul apropiat vom avea nevoie de intoarcere catre basics, mai multe centre cu concept de destinație de sanatate si bunastare acoperind un spectrul larg cu solutii de wellness, thermae si thalasso pana la medispa mai specifice si clinici de antiaging.
Alimentate de ingrijorarile tot mai mari cu privire la adevarata criza de „sanatate mintala”, care a explodat in urma pandemiei, spa-urile vor avea nevoie sa implementeze servicii pentru:
Oamenii sa nu devina atat de ocupati incat sa uite sa traiasca!
Ioana Marian, fondator despreSpa.ro
Fondator despreSpa.ro