La scurt timp dupa ce ne-am obisnuit cu ideea ca am intrat intr-un nou mileniu, au inceput sa apara si schimbari pe masura. Ma gandesc acum la inceputurile anilor 2000, cand, in Romania, au rasarit fragmentele care astazi, in 2013, formeaza ceea ce tindem sa numim piata spa autohtona. Calea este cel putin lunga pana la desavarsire – sau macar pana la sincronizarea cu vecinii occidentali, niste connoisseurs ai wellness-ului in adevaratul sens al cuvantului. Nu pot, totusi, sa nu remarc elanul si sa nu laud initiativele locale, care converg, sper eu, spre formarea unei industrii eficiente si competitive la nivel global.
In ceea ce priveste conceptul de spa modern, pot spune ca piata spa romaneasca este inca tanara. Asteptam cu nerabdare ca uriasul ei potential de crestere sa erupa si sa avanseze atat din punctul de vedere al vitezei, cat si din cel al performantelor si adaptarii la noile tehnologii si trenduri.
Cu cel mai mare numar de izvoare minerale de calitate din Europa, bazele de tratament resuscitate sunt foarte modeste ca si numar si tind sa franeze atunci cand vine vorba de adoptarea conceptului de spa. In acest sens, indraznesc sa afirm ca piata romaneasca are de preluat exemplele tarilor care, desi detin actualmente modele puternice de spa business, nu au pus in joc nicio clipa autenticitatea culturii proprii.
Nu pot sa nu remarc lipsa unui brand de produs spa romanesc. Initiativele la acest capitol au ramas la un nivel modest de tentativa – ceea ce nu pot sa imi explic decat printr-o percepere lacunara a conceptelor de spa modern, respectiv tendinta globala. Sincronizarea are loc, deocamdata, numai declarativ.
Cred ca inadvertentele existente ar putea fi corectate prin ,,solidificarea” industriei – inteleg aici recrutarea de personal competent, detinator de know-how si capabil de a transmite informatia in mod corect asa-numitilor newcomers.
As insista, pe de alta parte, pe trierea consultantului spa de comerciantul de produse. Cele doua ocupatii tind inca sa fuzioneze in Romania, iar aceasta practica se materializeaza intr-un minus pentru dezvoltarea sanatoasa a pietei. O alta problema o constituie arhitectii si designerii care se substituie adesea consultantului spa. Din motive financiare, se creeaza niste scenarii ,,de inteles”, care pot, insa, avea repercusiuni in detrimentul industriei in ansamblu (greseli costisitoare, probleme de imagine s.a.m.d.).
Astfel, spa-urile medicale sau cele care au mizat pe hi-tech ocupa o pozitie net favorabila fata de centrele care opteaza pentru holistic, un concept mult mai greu de adaptat si inteles. In plus, trebuie remarcat ca in Romania sunt rare cazurile in care spa-ul reuseste sa ramana totalmente fidel nisei alese.
Din motive pur obiective, sunt nevoita sa semnalez avantul nu intotdeauna constructiv al celor care decid sa deschida un spa pe cont propriu, motivati fiind de cifrele internationale, care arata mai mult decat atractiv. Din lipsa de calcule preliminare si exces de entuziasm se ajunge la un dezechilibru al investitiilor. O alta problema consta in neglijarea resursei umane prin absenta scolilor de profil si a training-urilor necesare.
Nici cadrul legislativ nu imbie la infiintarea de spa-uri. Din punct de vedere al codurilor CAEN, Spa-ul inca migreaza intre activitati recreative si centre de intretinere corporala. Altfel spus, centrele spa nu ocupa pozitia meritata nici in paginile legii.
In calitate de consultant spa nu am putut sa nu observ eclectismul prezent in unele centre – ca sa dau un exemplu haios: mobilier din lemn masiv pretios in tot centrul spa, si mobilier ieftin din pal in zona vestiarelor. Sunt de parere ca toate aceste neregularitati provin din lipsa definirii clare a standardelor de calitate, respectiv ierarhizarea acestora. In aceasta idee, salut initiativa legislativa de a nu permite hotelierilor sa-si acorde singuri numarul de *.
Desi paragrafele de mai sus reliefeaza in special minusurile industriei, e foarte important de mentionat ca progresul este intr-adevar prezent, chiar daca intr-un mod usor fragmentar. Exista, totusi, day spa-uri care reusesc sa se ridice la cele mai inalte standarde, dandu-ne speranta ca, in curand, perfectionismul se va transforma din exceptie in obicei.
Maria Rendes – Spa Consultant
Phone: +40 727 912 653
Email: maria.rendes@yahoo.com
Spa Consultant Colaborator