De cate ori ma intalnesc cu un Beneficiar ( patron sau director de spa sau hotel ) sunt intrebata acelasi lucru: ´cum putem sa facem mai multi bani?´ de parca ar exista o reteta sigura si magica pe care as putea sa o aplic. Ei bine, nu exista. Fiecare business este particular si determinat de foarte multi factori subiectivi.
Ceea ce pot face este sa ii fac sa inteleaga ce este profitabilitatea in spa , cum se determina si cum poti sa obtii o mai mare profitabilitate . De obicei, persoanele active in industria spa sunt creative si se feresc de numere- dar , cum ar spune englezul ´ hey , I´ve got news for you !´ – numerele nu sunt un lucru rau! Insusirea uneltelor de calcul financiar este un atribut esential pe care orice patron de business ( nu mai vorbesc de manageri ) trebuie sa o posede. Vreau sa transmit urmatorul mesaj: va voi familiariza cu indicatorii financiari din industria spa ,voi arata importanta de a sti sa masori, sa interpretezi si sa iei decizii in baza numerelor: cati clienti revin si cat cheltuiesc , venitul per cabina si per terapeut , identificarea ariilor in care se cheltuieste prea mult si a ariilor care nu au performanta scontata, etc. Monitorizarea situatiei financiare conduce la profitabilitate , astfel vei fi capabil sa iti manageriezi si interpretezi business-ul si sa iei decizii financiare informate.
Ce inseamna profitabilitate:
• Definitia de dictionar: a obtine rezultante avantajoase
• Ce inseamna profitabilitate pentru tine? Determina unde vrei sa ajungi , inainte de a incepe demersurile si construieste cu focus pe target. Analizeaza constant costul angajatilor, cu toate aspectele sale ( salarii , taxe , bonusuri etc ) , adaosul la produse si terapii, profitul net , procentul de recuperare al investitiei , vanzarile minus costul acestora.
• Cum stii daca afacerea ta este profitabila? Cand raspunzi la intrebarea aceasta , mai intreaba-te ceva : cat reinvestesc din profitul net cu castiguri viitoare in gand si cum determin daca aceste investitii sunt profitabile.
Bariere in calea profitabilitatii in spa:
• Competitie in crestere : domeniul medical, industria ospitalitatii, estetica , industria fitness
• Traditii beauty mostenite: folosirea extensiva a contractorilor. Fiecare contractor, fiecare firma care va ´impresariaza´ businessul inseamna bani pierduti .
• Compensatii necontrolate- costuri care creeaza pierderi . Dau cateva exemple pe care le-am vazut ´ pe viu ´ in spa-uri : salarii nejustificate intr-un domeniu unde este absolut normal ca miza sa fie mai mult pe comisionare; in ceea ce priveste produsele am vazut spa-uri unde distribuitorii controlau stocurile – ei comandau ce sa fie adus, gresit din nu stiu cate motive!
• Margini scazute : 2%-7% ROI
• Aptitudini scazute pentru retail & comisioane ridicate pentru retail
• Costuri de tratament mereu in urcare
• Oportunitati ratate in ceea ce priveste retinerea clientului. Cel mai important lucru pentru un spa este retinerea business-ului. Exista modalitati si traininguri pentru personalul vostru prin care acestia sa inteleaga si sa retina clientul , ba mai mult sa creeze un sistem de referinte.
Pasi pentru un spa solvent financiar:
• O strategie de marketing si vinzari adecvata, care sa permita accesarea tuturor segmentelor de piata dorite. Marketing Mix.
• Profit prin controlul cheltuielilor
• Cheltuielile operationale mai mici de 60% din venitul brut
• Totalul compensatiilor mai mic decit media pe industrie
• Producerea de rapoarte saptamanale/lunare/anuale
• Reinvestitia unui capital de 4-6% din venitul brut pentru noi echipamente si servicii
• Analiza rezultatelor din fiecare zona producatoare de venit
In ceea ce priveste finantele spa urmareste indicatorii de mai jos in mod constant:
• Previziuni de cashflow : bugetul afacerii. Cand faci o investitie (in oameni , utilaje , produse sau un meniu nou) stabileste cat vrei sa cheltuiesti si cu ce outcome: ¨Vreau sa ajung de aici- acolo¨
• Cashflow curent- iti va arata de citi bani ai nevoie pentru operatiuni si cind este nevoie de acesti bani.
• Profit &Pierdere – va identifica venitul si cheltuielile pentru a analiza profitabillitatea. La cheltuieli include costurile directe si costurile fixe ( chirie , asigurari , utilitati , publicitate , calatorii, evenimente ). Costurile directe sunt acele cheltuieli care fluctueaza cu vanzarea si includ munca directa, cumpararea produselor pentru retail si de cabina . Costurile directe nu trebuie sa depaseasca 70% din vanzari.
• Balanta: arata ¨starea sanatatii¨ afacerii tale
Importanta cunoasterii procentajelor:
Exista o suma de indicatori care pot fi analizati separat si care iti vor arata starea afacerii tale pe bucatele. Sunt analizabili si rezultatul analizei acestora arata ce poti face pentru imbunatirea afacerii. De exemplu: daca un terapeut vinde dublu decat altul in aceleasi conditii si cu aproximativ aceleasi ore lucrate vei analiza daca este o problema de comunicare si propunere , calitatea orelor lucrate ( cate terapii a facut , ce fel de terapii stiut fiind ca terapii corporale mixte sunt mai probabile sa aiba ca rezultat vanzare directa de produse decat masajele etc)
• Numarul oaspetilor in hotel
• Numarul oaspetilor externi
• Numarul orelor vindute
• Numarul orelor disponibile
• Ocupatia hotelului
• Numarul cabinelor de tratament
• Numarul terapeutilor
• Numarul de ore de tratament anulat
• numarul de tratamente/zi
• revenue / client (+/- retail)
• Revenue / cabina de tratament
• Revenue/terapeut/zi (+/- retail)
• buget estimat vs. buget actual etc.
In concluzie , daca lucrezi atit pe informatiile de venit si si pe cele legate de cheltuieli, transmiti aceste informatii personalului, dezvolti un plan de actiune si identifici corect ariile de performanta redusa si, in general, stii sa evaluezi cu acuratete starea spa-ului tau, ai toate premisele ca SPA-ul pe care-l conduci sa fie rentabil.