Un articol pe fivestar-hospitality mi-a atras atentia saptamana trecuta. “Baza de tratament de la Ocna Sibiului va fi scoasa la vanzare.” A intrat in insolventa din cauza creditelor luate pentru restaurare, sustine Managerul
bazei de tratament. Povestea pe scurt: dupa ce a devenit o ruina in anii de dupa revolutie, a fost restaurata pe bani grei, 9 mil de euro. Alte 4,64 mil de euro au fost cheltuite din bani europeni pentru modernizarea drumurilor si amenajarea lacurilor.
Nici macar nu pot sa afirm ca este surprinzator pentru mine aceast anunt. Urmaresc si sper de ani buni, ca ceea ce numim “spa-urile traditionale romanesti”. Adica fostele statiuni de tratament spa sa se inscrie in linia modernitatii. Sa recupereze decalajele castigate in anii vitregi. Si sa renasca firesc in concordanta cu evolutia actuala a conceptului de spa. Din pacate, toate incercarile sunt copii fidele ale modelului Ocna Sibiului, si inca o data sper, ca cel putin altii si-au facut mai bine calculele.
Foarte multi mi-ar replica, si balneologii probabil cu totii, ca o asemenea baza de tratament nu are nimic de a face cu spa-ul “de fite”. Acesta din urma fiind adoptat totusi de aceste complexuri balneare sub numele de “baza de agrement” si acestea doua functioneaza in paralel si stransa vecinatate, impartind chiar anumite facilitati. Ei bine, poate chiar incepand de aici trebuie cautate motivele esecului.
Definiti mult mai précis: “cine sunteti si ce faceti?”. Principala intrebare este: “cui va adresati?”
– resursele naturale de cura au fost, sunt si vor fi intotdeauna recunoscute si apreciate;
– prin traditie, balneologia se adreseaza curei, tratamentului, ameliorarii unor afectiuni;
– spa-urile de relaxare pot uza si ele, si multe chiar o fac, de resurse naturale, pentru preventie insa, promovand un stil de viata sanatos;
– nu puteti sa-i aveti sub acelasi acoperis si pe aceia care au nevoie sa se vindece de anumite afectiuni, si pe aceia care cauta doar sa se simta bine;
– furati in totalitate modelul de business al spa-urilor de relaxare, insa nu din segmentul lor de clientela. Sunteti doar, un alt tip de Spa. Asezati-va in rand cu spa-urile de relaxare, fara a va confunda cu acestea. Desprindeti-va de trecut si invatati termenii modernitatii de ingrijire a oaspetilor.
Maria Rendes. Spa Consultant
Telefon: +40 727 912 653 Email: maria.rendes@yahoo.com
Spa Consultant Colaborator