In cele mai multe discutii cu viitori investitori in Spa, aud 2 intrebari:
“Daca lucrez cu un arhitect care a mai facut Spa-uri, la ce-mi mai trebuie si consultant?”
Efectul este ca desi Spa-ul poate arata foarte bine ca design, este dificil de operat, cateodata imposibil. Si se ajunge la concluzia ca trebuie refacut de la zero – cu costuri mult mai mari decat daca ar fi fost deschis corect de prima data.
Iar cea de-a doua, este similara: “Lucrez acest proiect cu un consultant in turism, care a deschis multe hoteluri cu Spa”.
Oamenii nu stiu de fapt cu care sunt atributiile unui consultant Spa. Care cu siguranta nu poate inlocui un arhitect, nici un consultant in hoteluri – dar nici invers nu merge. Trebuie sa faca echipa. Si o sa-ti explic imediat de ce.
Iata cu ce te ajuta concret un consultant care este specializat in Spa si care a deschis deja mai multe tipuri de centre spa: atat day spa-uri, cat si Spa-uri in resorturi, hoteluri, destinatii etc.
Pentru ca fiecare tip de Spa are specificitatile lui.
Daca nu le cunosti, rezultatul este ca vei incerca o formula care poate functioneaza, dar nu va fi la fel de profitabila ca a concurentei.
Faza de planificare – se intampla inainte de a cheltui primul leu, sau euro, inainte sa se faca planurile spatiului in care va fi Centrul spa.
Se face un Studiu de piata si un studiu de fezabilitate. Din aceste studii va rezulta:
Un studiu de piata poate identifica oportunitati nebanuite dar poate de asemenea inhiba dezvoltarea unui proiect daca, de exemplu, se constata ca marimea proprietatii, locatia sau costurile constructiei nu constituie baza unei
bune investitii.
De aceea acest pas initial – de cercetare a pietei – are rolul sa se asigure ca investitia se va face doar intr-un proiect viabil si generator de profit, evitandu-se astfel situatiile destul de frecvente cand constructia este intarziata din cauza lipsei de fonduri sau neplanificarii, Spa-ul nu are puncte de vanzare specifice sau se dovedeste a fi doar un centru de costuri si nu de profit.
Consultantul va elabora si planul de business pentru spa si iti va indica si acte necesare pentru a deschide un spa.
schite preliminare ale spatiului – defineste spatiile pe care le are un dezvoltator la dispozitie in functie de cum pot fi create experiente spa veritabile,
functiile si ariile individuale ale spa-ului, astfel incat designul sa fie o expresie a functionalitatii,
fluxul operational,
spatiile necesare operarii – camera de depozitare etc.
cerintele impuse de echipamente, cerinte mecanice, electrice, de ventilatie s.a.
Din fazele de stabilire a conceptului, a tematicii si personalitatii Spa-ului (in functie de care aleg si gama de produse si creeaza ulterior si meniul Spa), a constructiei, amenajarii si dotarii centrului pana la pre-deschidere, alegerea personalului si trainingurile necesare
Elaborarea proceselor de spa management, a experientei clientului, procesele de operatiuni spa etc.
Etapele de deschidere si operare initiala a spa-ului si, daca se stabileste de comun acord, chiar si managementul ulterior al centrului Spa
Managemenul unui centru Spa este complex pentru ca presupune un know-how avansat, dar si soft skills-uri bine dezvoltate.
Spa-ul este o afacere in care totul se masoara, se cantareste, se analizeaza, in care fiecare raport este urmat de un plan de actiune.
O mica parte dintre responsabilitatile unui Consultant care preia operarea Spa- ului sunt: